T/S VIENNA.

Byggd 1929 av John Brown & Co Ltd, Clydebank, Skottland.

Varvsnummer. 527.

Dimensioner. 107,06 x 15,25 x 4,65 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4227/ 1985/ 3028

Maskineri. Två Brown Curtis ångturbiner.

Effekt. 1520 nhp.

Knop. 21,0.

Passagerare. 548.

Hyttplaster. 548.

IDno. 1161034.

Systerfartyg. AMSTERDAM. PRAGUE.

1929 04 10. Sjösatt. Fartyget var designad av F W Noal och Capt. R Davies (Marine Superintendents), och var den första färjan med en shop ombord. 

Levererades i juni 1929 till London & North Eastern Railway, London, England.

1929 07 15. Insatt mellan Harwich - Hoek Van Holland.

1930 06 - 1939. Under sommaren, insatt på kryssningar.

1935 07. Deltog i Kung George V Silver jubileum vid Spithead.

1936. Ombyggd vid Parkeston Quay av Marine Workshops.

1939 08 24. Sista turen mellan Harwich - Hoek Van Holland eftersom andra världskriget hade brutit ut.

1940. Övertagen av Royal Navy för att användas som trupptransportfartyg. 

1942 11. Låg fartyget i Alger som moderfartyg åt torpedbåtar.

1943. Stationerad i Bari.

1945 08 01. Insatt som trupptransportfartyg mellan Harwich - Hoek Van Holland. Senare ordinarie trafik.

1952 02 11. Så exploderade ena ångpannan och två personer omkom.

1960 07 02. Ankom Parkeston Quay, Harwich på sin sista resa.

1960 09 02. Bogserad av MERCHANTMAN till Belgiska upphuggare.

1960 09 04. Ankom Van Heyghen Freres, Gent, Belgien där fartyget höggs upp.

 

T/S VIENNA.

T/S VIENNA.

Tillbaka till London & North Eastern Railway.

Tillbaka till British Railways.

© 2014 faktaomfartyg.