M/S VANADIS.

Byggd 1924 av Friedrich Krupp Germaniawerft A.G., Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 473.

Dimensioner. 75,01 x 10,69 x 4,80 m.

Brt/ Dwt. 1527/ 2235.

Maskineri. Två 6-cyl, Krupp dieslar.

Effekt. 1650 hk.

Knop. 14,0.

Passagerare. 300.

IMO. 5125996.

Levererades i mars 1924 till C.K.G. Billings, New York, USA.

1926. Såld till H. Williams, New York, USA. Omdöpt till WARRIOR.

1929. Såld till S.S. Whealan, New York, USA.

1931. Såld till Harrison Williams, New York, USA.

1936. Såld till Sandoma Gasoline Co., Los Angeles, USA.

1937. Såld till Hektor Investment Holdings Co., Valletta, Malta.

1938. Omdöpt till VANADIS.

1939. Såld till Wilbur W Woods, Princeton.

1939. Såld till Barbara Hutton, New York, USA.

1940. Såld till The Admirality, London. Omdöpt till TROUBADOR.

1947. Såld till His Majesty's Government, Panama.

1948. Såld till Drødrene Lothe A/S, Haugesund, Norge.

1949. Omdöpt till KING.

1949. Såld till A/S Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge.

1950. Omdöpt till CORT ADELER.

1952. Insatt mellan Stockholm - Åbo under dom Olympiska spelen i Helsingfors.

1952 08 11. Insatt mellan Helsingborg - Århus.

1953 08 01. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn.

1953, Upplagd som hotell fartyg i Oslo, Norge.

1954. Såld till A/S Brandbåtarna, Ålesund, Norge. Omdöpt till BRAND VI.

1959. Övertagen av Mogens & Reksten A/S, Oslo, Norge.

1960. Omdöpt till MARINA.

1960. Utchartrad till okänt Svensk rederi, för trafik mellan Köpenhamn - Malmö - Travemünde, men trafiken lades ner efter kort tid.

1960. Såld till Unge Sjømenns Kristlige Förening, Stavanger, Norge. Omdöpt till GANN.

1978. Såld till Simon Møkster, Stavanger, Norge. Omdöpt till VIKINGFJORD.

1981. Såld till Sten Perssons måleri AB, Iggesund. Omdöpt till LADY HUTTON.

1982 09 07. Såld till Båtell AB, Stockholm. Upplagd som hotell och restaurangfartyget MÄLARDROTTNINGEN vid Riddarholmen, Stockholm.

M/S CORT ADELER.

M/S BRAND VI.

M/S GANN.

M/S LADY HUTTON.

Tillbaka till Larvik-Frederikshavnferjen.

© 2014 faktaomfartyg.