M/S TYCHO BRAHE.

Byggd 1991 av Tangen Verft A/S, Kragerø, Norge.

Utrustad vid Langsten Slip & Båtbyggeri, Tomrefjorden, Norge.

Varvsnummer 156.

Dimensioner. 110,20 x 28,20 x 5,50 m.

GT/ NT/ DWT. 10845/ 3253/ 3060.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Vasa 6R32E dieslar.

Effekt. 9840 kW.

Knop. 13,5.

Passagerare. 1250.

Bilar. 240.

IMO. 9007116.

Systerfartyg. AURORA AF HELSINGBORG.  

1990 07 09. Kölsträckt.

1991 01 19. Sjösatt och bogserad till Langsten Slip & Båtbyggeri, för utrustning.

Levererades 10 oktober 1991 till DSB, Helsingør, Danmark.

1991 10. Under provturer med färjan så råkade hon för några olyckor.

1991 10 30. Landgången revs ner i Helsingör.

1991 11 03. Rammade fartyget vågbrytaren i Helsingborg, Tur nog inga skador på fartyget.

1991 11 04. Döpt av Dronning Margrethe II av Danmark i Helsingör.

1991 11 05. Insatt i Scandlines trafik mellan Helsingborg-Helsingör.

1991 11 06. så avgick fartyget med 325 passagerare ifrån Helsingborg på resa till Helsingör, men när färjan närmande sig färjeklaffen i Helsingör så höll hon fortfarande ca 8 knop och slog in i klaffen så hon kilades fast. Porslin, glas flög omkring på fartyget, passagerarna kastades omkring för dom var bereda att gå av och det slogs storlarm i Helsingör. 55 personer behövde forslas till olika lasarett, tur vad var ingen allvarligt skadad, men många av passagerarna var chockade.

1991 12 17. Åter i trafik igen, men den fick smeknamnet "Psycho Brahe" av vissa personer.

1995. Registrerad för DS Rederi A/S, Köpenhamn (Hemmahamn Helsingør).

1998. Registrerad för Scandlines, Helsingør, Danmark.

2007 03 25. Fick fartyget en kortslutning i det elektriska systemet, med en blackout som följd och drev i hamninloppet till Helsingborg innan bogserbåtar kunde trycka in henne till kaj. Tagen ur trafik för reparation.

2007 04 02. Åter i trafik.

2011 11 14. Ankom Fayard, Odense för ombyggnad.

2011 12 11. Åter i trafik efter ombyggnad.

M/S TYCHO BRAHE.

 

M/S TYCHO BRAHE.

Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till Scandlines.

© 2012 faktaomfartyg.