M/S TRANSSYLVANIA.

Byggd 1956 av Kröger Werft G.m.b.H, Rendsburg, Västtyskland.

Varvsnummer. 1082.

Dimensioner. 87,10 x 12,05 x 6,47 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1236/ 407/ 1706.

Maskineri. Två 8-cyl, MWM dieslar.

Effekt. 2200 hk.

Knop. 17,5.

IMO. 5367594.

1956 09 22. Sjösatt.

Levererades 15 december 1956 till P/R m/s Transsylvania, Bremen, Västtyskland. (Management H Bastian Reederei, Bremen).

1960 01. Såld till Deutsche MacGregor G.m.b.H., Bremen, Västtyskland. (Management H Bastian Reederei, Bremen).

1960.  Fartyget byggs om och får nya MacGregorluckor. Det används i demonstrationssyfte och som testfartyg för det nya lucksystemet.

1960 05. Management Friedrich A Detjen Reederei, Hamburg,

1968 06 11. Såld till Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft "Hansa", Bremen, Västtyskland. Omdöpt till STAHLECK.

1970 12 14. Såld till Argonaut Shipping Corp, New York USA. Registrerad i Liberia, hemmahamn Monrovia (Management Oriental Navigation Co. Ltd). Omdöpt till SILVIAN.

1971. Såld till Katrien N.V., Willemstad, Nederländska Antillerna (Argonaut Shipping). Management RAB Bellis Stockholm (Åke Högberg). Omdöpt till KATHY.

1972. Utchartrad till Sloman Linie, Hamburg. (Management RAB Bellis Stockholm). Omdöpt till SLOMAN VALENCIA.

1974. Återlämnad efter charter. Omdöpt till KATHY. Management Trannserz Redereikontor, Hamburg, Västtyskland.

1976. Såld till Gulf Caribbean Navigation Co, Georgetown, Cayman Island. Omdöpt till KATYA M.

1977. Såld till Naviera Central C.A., Maracaibo, Venezuela. Omdöpt till KATYA.

1979. Såld till Navigaceon Capriles S.A. (NACAPSA), Maracaibo, Venezuela.

1979 04 05. På resa från Venezuela till Kingston, Jamaica, förliste fartyget ca 80 sjömil utanför Aruba.

M/S SLOMAN VALENCIA.

Tillbaka till RAB Bellis.

© 2016 faktaomfartyg.