M/S TRANSCONTAINER 1.

Byggd 1969 av Cons. Nav. & ind. de la Mediterranee (CNIM), La Seyne, Frankrike.

Varvsnummer. 1381.

Dimensioner. 104,20 x 18,70 x 5,20 m.

Brt/ Dwt. 2289/ 1829.

Maskineri. Två 8-cyl, MWM dieslar.

Effekt. 3236 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 36.

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 36.

Lastmeter. 280.

IMO. 6904478.

1968 11 30. Sjösatt.

Levererades i februari 1969 till Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (S.N.C.F.) Dunkerque, Frankrike.

1969 03 13. Insatt mellan Dunkerque - Harwich.

1974 10 24. återlevererad efter ombyggnad till tågfärja.

1974 11 10 - 1975 01 08. Insatt mellan Calais - Dover. 

1975 01 08. Insatt mellan Dunkerque - Harwich.

1978 01 09. Kolliderade med STENA NORDICA utanför Felixstowe, reparerades i Dunkerque.

1978 04. Ställdes trafiken in.

1985 03 09. Insatt mellan Dieppe - Portsmouth. 

1985 10. Avslutad trafik mellan Dieppe - Portsmouth.

1986 02 - 1986 07. Insatt mellan Dunkerque - Dover.

1986. Såld till Pireo Cia. Nav. S.A., Pireus, Grekland.

1987. Insatt mellan Pireus - Ravenna.

1991. Såld till Corporation Trans. S.A., Panama. Omdöpt till NOUR I. Ombyggd till passagerarfärja i Jordanien. 

1991. Insatt mellan Aqaba - Nuwaiba.

1995. Såld till Kassimeris Arab Bridge, Panama (Registrerad för Seatower Shipping Co. Ltd., Panama). Omdöpt till NIOBE I

1995 12. Såld till Rainbow Lines. Ombyggd vid Perama.

1996. Insatt mellan Otrantoi - Durres. 

1997. Insatt mellan Brindisi - Durres - Igoumenitsa.

1997. Upplagd i Igoumenitsa.

1998. Insatt för Ikaria Lines mellan Brindisi - Otranto - Valona.

19??. Registrerad för Cascade Navigation Corp., Panama.

2000 12 27. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S TRANSCONTAINER 1.

M/S NIOBE I.

Tillbaka till SNCF.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Arab Bridge.