M/S TOR ANGLIA.

Byggd 1966 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer 555.

Dimensioner. 138,00 x 21,5 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7042/ 2758/ 2463.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 11024/ 4891/ 1680.

Maskineri. Fyra Pielstick 12PC2-2V 400 dieslar.

Effekt. 16415 kW.

Knop 24,0.

Passagerare 980.

Efter ombyggnad. 1600.

Hyttplatser. 404.

Efter ombyggnad 725.

Bilar. 300.

Efter ombyggnad. 386.

Lastmeter. 450.

RN. 10671.

IMO. 6600606.

Systerfartyg. TOR HOLLANDIA.

1965 10 20. Sjösatt och döpt. Gudmor Shirley Parkfeldt.

1966 02 22. Provturer.

Levererades 14 mars 1966 till Tor Line Ab, Göteborg.

1966 03 15. Insatt i trafik mellan Göteborg - Immingham.

1966 12. Höll bogvisiret på att lossna i en storm under resa över Nordsjön. TOR ANGLIA vände mot vinden så att sjön kom in från aktern och under tiden svetsades bogvisiret fast. Vid ankomsten till Immingham gick fartyget på varv så att svetsningsarbetena blev förstärkta.

1967. Bogvisiret blev permanent fastsvetsat.

1967. Insatt också mellan Göteborg - Immingham - Amsterdam.

1975 05 21. Upplagd i Byfjorden.

1975 06 02 - 1975 08 07. Utchartrad till Larvik-Frederikshavns Ferjen A/S Larvik. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn. Inför chartern så öppnades bogvisiret. Efter avslutad charter vart det igensvetsat igen.

1975 08 08. Upplagd.

1975 08. Såld till Trans Tirreno Express, Olbia, Italien.

1975 10. Övertagen av Trans Tirreno Express, Olbia, Italien.

1975 10 26 - 1976 03 20. Utchartrad till Tor Line för trafik mellan Göteborg - Amsterdam.

1976 03 20. Vid ingång till slussen vid Ijmuiden glömde Kaptenen att fälla in stabilisatorerna och fartyget stötte hårt mot slussvägen och TOR ANGLIA började ta in vatten midskepps. Hon började sjunka och en dansk högsjöbogserare lyckades trycka upp TOR ANGLIA mot land. Efter ett tag fick dom in fartyget till ett reparationsvarv i Amsterdam.

1976 06. Återlevererad efter reparation. Omdöpt till ESPRESSO OLBIA.

1976 06. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1978 01. Insatt mellan Genua - Palermo.

1978. Utchartrad till Adriatica Di Navigazone S.p.A, Venedig, Italien. Insatt mellan Brindisi - Patras.

1979 10. Utchartrad till Tor Line för tänkt trafik mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle i samarbete med Fred Olsen, men Fred Olsen hoppade av det projektet. I stället planerades det att sätta ESPRESSO OLBIA i Sessanlinjen trafik, med det stötte på problem från det Svenska Sjöfartsfacket eftersom dom inte godtog att endast caterings personalen skulle vara svensk. Upplagd i Göteborg.

1980 02 13 - 1980 03 24. Utchartrad till B&I Line, Dublin. Insatt mellan Pembroke - Cork.

1980 03. Upplagd i Göteborg.

1980 05. Utchartrad till TT-Line, Tyskland.

1980 05 11. Ankom Travemünde.

1980 06 08 - 1980 09 28. Insatt på kryssningar mellan Travemünde - Rönne - Helsingfors - Tallinn - Danzig - Travemünde. Fick artistnamnet ROBIN HOOD II.

1980 10 02 - 1981 08. Utchartrad till Olau Line U.K. för trafik mellan Sherness - Vlissingen.

1981 08. Upplagd i Vlissingen, Holland.

1981 10. Såld till Nouvo Trans Tirreno Express S.r.L. Cagliari, Italien (Dotterbolag till Corsica Ferries).

1981 12. Upplagd i La Spezia.

1982. Omdöpt till SARDINIA NOVA.

1982 05. Insatt för Sardinia Ferries mellan Livorno - Olbia under sommar månaderna. Under vintern ligger fartyget upplagt.

1989 11 - 1990 03. Utchartrad till DA-NO Linjen. Insatt mellan Frederikshavn - Oslo.

1990 03. Åter från charter. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1993. Ombyggd akteröver med fler hyttplatser. Insatt mellan Livorno - Golfo Aranci.

2001 06 09. Insatt mellan Civitavecchia - Cagliari.

2006 01. Såld till D&P Cruises, S.p.A. Genua, Italien. Omdöpt till BAIA SARDINIA

2006 06 01 - 2006 09 24. Insatt mellan Genua - Palau.

2007 07 01 - 2007 09 17. Insatt för DiMaio Lines mellan Genua - Palau.

2008 06 13 - 2008 09 07. Insatt mellan Neapel - Palau/Olbia/ Cagliari.

2009 06 05 - 2009 09 13. Insatt mellan Neapel - Palau/Olbia/ Cagliari.

2010 06 04 - 2010 09 04. Insatt mellan Neapel - Palau/Olbia/ Cagliari.

2010 09. Såld till Turkiska upphuggare.

2010 09 06. Ankom Aliaga, Turkiet.

2010 10. Såld till Yazici Demir Celik Sa Ve Turizm Tic. A.S., Iskenderun, Turkiet. Omdöpt till ATLAS HAN.

2010. Bogserad till Azganlik för att bli hotellfartyg för Kinesiska arbetare. 

2015. Upphuggen i Iskenderun, Turkiet.

M/S TOR ANGLIA.

M/S ESPRESSO OLBIA.

M/S SARDINIA NOVA.

M/S BAIA SARDINIA.

Tillbaka till Tor Line.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Adriatica.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Sardinia Ferries.

Tillbaka till DaNo Linjen.

© 2021 faktaomfartyg.