M/S SUPERFAST III.

Byggd 1998 av Kvaerner Masa Yards Inc, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1340.

Dimensioner. 194,33 x 25,00 x 6,55 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 29,067/ 11,246/ 5,600.

Maskineri. Fyra Wärtsilä Sulzer 16ZAV40S dieslar.

Effekt. 42240 kW.

Knop 28,5. 

Passagerare. 1400.

Hyttplatser. 810.

Bilar. 832.

Lastmeter 1852.

IMO. 9158434.

Systerfartyg. SUPERFAST IV.

1998 02 01. Döpt.

Levererades 12 februari 1998 till Superfast Ferries, Patras, Grekland.

1998 02 16. Visas upp i Kiel.

1998 02 18. Visas upp i Amsterdam.

1998 02. Visas upp i Pireus.

1998 03 16. Insatt mellan Patras - Ancona.

1999 11 01. Efter avgång från Patras bröt det ut en brand på det lägre bildäcket. Branden bröt ut på en frystrailer som troligtvis fick en kortslutning på det elektriska systemet. SUPERFAST III hade 307 passagerare, 106 besättningsmedlemmar ombord när branden bröt ut. Dessutom i en lastbil fanns det 14 flyktingar från Kurdistan. Passagerarna och delar av besättningen evakuerades från det brinnande fartyget. Branden släcktes senare. När fartyget ankom Patras gjordes den makabra upptäckten av flyktingarna i en lastbil, samtliga var döda. Efter branden vart det en diskussion i Grekland angående smuggling av illegala flyktingar. Vid utredningen kom det fram också att det hade tagit tid innan effektiv brandbekämpning startade.

1999 11 02. Ankom Patras för egen maskin, gick sedan till Hellenic Shipyard för nödvändiga reparationer.

1999 11. Avgick från Patras mot Hamburg.

1999 12 03. Ankom Blohm & Voss varvet i Hamburg där reparationer företogs. Dom vart tvungna att byta ut 900 ton stål, 70 km kabel, byta ut en 40 meters MacGregor ramp mellan bildäcken, 2500 meter av hydral-systemet fick repareras. Vissa materiella skador fanns också på passagerar utrymmet. Kostnaden vart ca US $ 26 miljoner. Arbetet tog ca 96 dagar.

2000 03 03. Åter i trafik mellan Patras - Ancona.

2002 03 08. Såld till TT-Line Company Pty Ltd, Melbourne, Australien.

2002 05 10. Övertagen av dom nya ägaren.

2002 05 11. Ankom Neorion Shipyard, Syros för ombyggnad till sin nya trafik. Bland annat tas yttre delen av "vingarna" bort från skorstenen.

2002 06. Omdöpt till SPIRIT OF TASMANIA II.

2002 07. Lämnade Syros mot Australien.

2002 07 29. Ankom Hobart.

2002 08 08. Officiellt omdöpt i Hobart.

2002 08 13. Lämnade Hobart mot Melbourne.

2002 09 01. Insatt mellan Devonport - Station Pier, Port Melbourne.

2002 10 13. Slet sig fartyget i hårt väder när det låg förtöjd i Port Melbourne.

M/S SUPERFAST III.

   

M/S SPIRIT OF TASMANIA II.

Tillbaka till Superfast.

Tillbaka till Transport Of Tasmania.

2011 faktaomfartyg.