S/S STRÄNGNÄS EXPRESS.

Byggd 1908 av Lindholmens Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 399.

Dimensioner. 38,95 x 6,99 x 3,00 m.

Brt/ Dwt. 235/ 90.

Maskineri. En 3-cyl, Lindholmens trippelångmaskin.

Effekt. 484 kW.

Knop. 13,0.

Passagerare. 320.

Efter uppgradering. 330.

RN. 4882. 

IMO. 5341813.

1908 04. Sjösatt.

1908 06 28. Provtur och kom upp i 14,5 knop under denna provtur.

Levererades 2 juli 1908 till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs.

1908 07 02. Avgick Göteborg mot Strängnäs.

1908 07. Under resa så vart fartyget tvunget att söka nödhamn i Visby tack vare dåligt väder.

1908 07 05. Ankom Stockholm.

1908 07 11. Ankom Strängnäs.

1908 07 11. Insatt mellan Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm .

1918. Såldes rederiet till Ångfartygs AB Drottningholm-Fittja, Stockholm.

1923 06 06. Så åkte Hans Majestät Konung Gustav V med fartyget från Stallarholmen till Strängnäs, eftersom man skulle fira 400 års minnet av Gustav Vasa val till Sveriges Konung.

1925. Rederiet ändrar namn till Trafikaktiebolaget Mälaren-Hjelmaren, Stockholm.

1934. Såld till Rederi Ab Mälartrafik.

1939 04 26. Bogserades fartyget från Strängnäs till Stockholm för uppläggning.

1939 12 05. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1940 05 30. Omdöpt till STORSKÄR.

1940 06. Insatt mellan Stockholm - Furusund - Marum - Backa och Stockholm - Furusund - Norrtälje.

1943. Insatt mellan Stockholm - Arholma.

1964. Överförd till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.

1967 08 05. Får fartyget roderhaveri vid avgång från Laggarsviks brygga. Blir bogserad till Finnboda Varf för reparation.

1976. Bytts pannan ut vid Mälarvarvet, Stockholm.

1973 07 16. Chartertur mellan Stockholm - Strängnäs - Stockholm med artistnamnet STRÄNGNÄS EXPRESS. På väg mot Stockholm så hjälper man S/S MARIEFRED som hade gått på grund och fått fel på propellern. Man tog över passagerarna och bogserade MARIEFRED till Slagsta där hon fick vidare hjälp.

1976 11 06. Lyfts ångpannan ur vid Mälarvarvet.

1977 03. Lyfts den nya pannan in.

1977 05 06. Får problem med två eldrör när fartyget befinner sig vid Grinda.

1977 06. Åter i trafik.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1996 08 25. Körde fartyget in i kajen vid strömkajen och pannan flyttades ur sitt läge. Togs ur trafik under 4 dagar för att få det reparerat.

1998 05 23. Så haverar pannan vid färd genom Ramsösund och läggs upp för säsongen i väntan på pannbyte.

1998 05 23. Så haverar pannan vid färd i Ramsösundet. Togs ur trafik och blir upplagd.

1998. Under hösten, bogserad till Sokarshamns varv.

1998 - 1999. Under vintern, pannbyte i Oskarshamn.

1999 04. Åter i Stockholm och kan sättas i trafik.

2004. Ombyggd styrhytt.

2005 06 11. Utchartrad till Stiftelsen Skärgårdsbåten för en resa mellan Stockholm - Uppsala - Stockholm.

2005 08 21. Kolliderade med en fritidsbåt i närheten av Gåshaga brygga. Fritidsbåten sjönk, men dom två ombord vart räddade.

2007 04 16. Management Blidösundsbolaget Ab.

2008 06 14. Gör fartyget en jubileumsresa till Strängnäs för att fira att det var 100 år sedan det levererades.

2008. Blir fartyget k-märkt.

2008 08 09. Kolliderar lätt med DELFIN IV som kommer ut under Skeppsholmsbron.

2016 04 18. Management TRSM Group 1, Stockholm.

2017 04 20. Management Rederi Ab Faluden, Stockholm.

2017 07 13. Nytt passagerarcertifikat för 330 passagerare.

2019 10 01. Management Blidösundsbolaget Ab, Stockholm.

2020. Upplagd under säsongen på grund av covid 19.

2021 06 21. Åter i trafik.

S/S STRÄNGNÄS EXPRESS.

S/S STORSKÄR.

S/S STORSKÄR.

Ombord.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.