M/S STENA NORDICA.

Byggd 1965 Ateliers et Chantiers de la Seine-Maritime, Le Trait, Frankrike.

Varvsnummer. 173.

Dimensioner. 79.83 x 16,21 x 3,89 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2607/ 1160/ 615.

Maskineri. Två Deutz SBV12M350 dieslar.

Effekt. 4476 kW.

Knop 17,5.

Passagerare. 935.

Hyttplatser. 57.

Bilar. 125.

Lastbilar. 15.

RN. 10613.

IMO. 6516544.

Systerfartyg. STENA DANICA.

1964 09 23. Kölsträckt.

1965 05 15. Sjösatt.

1965 06 18. Provturer.

Levererades 1 juli 1965 till Stena Ab, Göteborg.

1965 07 03-1965 10 03. Insatt mellan London - Calais med artistnamnet "THE LONDONER".

1965 10 11- 1965 12 23. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "JÄTTEN FINN".

1966 01 25. Utchartrad till Caledonian Steam Packet, Co, Skottland. Ombyggd med två klasser och insatt enligt följande.

1966 02 14 - 1968 04 25. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1968 04 26 - 1968 06 14. Upplagd i Glasgow.

1968 06 15 - 1968 09 17. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1968 09 18 - 1968 10 28. Upplagd i Glasgow.

1968 10 29 - 1968 12 18. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1968 12 19 - 1969 02 20. Upplagd i Glasgow.

1969 02 21 - 1969 10 26. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1969 10 27 - 1969 10 31. Utchartrad till Burns & Laid. Insatt mellan Ardrossan - Belfast.

1969 11 01 - 1969 12 10. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1969 12 11 - 1970 02 06. Upplagd i Glasgow.

1970 02 07 - 1970 10 01. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1970 10 02 - 1970 10 10. Utchartrad till Burns & Laid. Insatt mellan Ardrossan - Belfast.

1970 10 11 - 1971 03 27. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1971 03 28. Återlämnad från charter.

1971 05 01 - 1973 06 09. Insatt mellan Göteborg - Fredrikshavn.

1973 06. Såld till Naviera Nueva Esparta S.A., Caracas, Venezuela. (Mgrs. Dr. Rafael Tovar, Caracas) Omdöpt till SANTA ANA.

1973 08. Insatt mellan Puerto La Cruz - Punta de Piedras.

1975. Registrerad för Consolidata de Ferrys C.D, Caracas, Venezuela (Conferrys).

1980 05 07. När fartyget hade gått i ca 4 timmar ifrån Puerto la Cruz började fartyget brinna och kaptenen beslöt att överge fartyget. Fartyget flöt efter branden så dom satte fartyget i brand igen som senare drev fartyget helt utbränd på grund och ligger där än i dag halvsjunken på position 10,5N. 64,10W.

2012. Så har det mesta av överbyggnaden försvunnit, men den förliga delen av fartyget syns fortfarande.

M/S STENA NORDICA.

M/S STENA NORDICA.

M/S SANTA ANA.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Conferrys.

© 2021 faktaomfartyg.