M/S STENA BRITANNICA II.

Byggd 2003 av Hyundai Heavy Industries, Sydkorea

Varvsnummer. 1392.

Dimensioner. 211,56 x 29,90 x 6,30.

Efter förlängning. 241,06 x 29,90 x 6,30 m.

Efter ombyggnad. 243,30 x 29,90 x 6,30 m.

GT/ DWT. 43487/ 9200.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 55050/ 24087/ 12200.

Efter ombyggnad. GT. 57639.

Maskineri. Fyra MAN-B&W 9L40/54 dieslar.

Effekt. 25920 kW.

Knop. 22,5.

Passagerare. 900.

Efter ombyggnad. 1300.

Hyttplatser. 600.

Efter ombyggnad. 1040.

Lastmeter. 3400.

Efter ombyggnad. 4220.

KM RN. 16805.

IMO. 9235517.

Systerfartyg. STENA ADVENTURER.

2002 09 07. Sjösatt.

Levererades 7 januari 2003 till Stena RoRo, Göteborg (Brittisk flaggad, hemmahamn Harwich). 

2003 01 10 kl 10:00. Avgick från varvet i Sydkorea mot Europa.

2003 01. Registrerad för Seaspray Leasing Ltd, London, UK. (Management Stena Line BV).

2003. Så gick ena huvudmaskinen sönder och fartyget går på tre huvudmaskiner i ca 6 månader innan man kan byte den trasiga maskinen.

2003 02 13. Ankom Harwich för att prova ramper.

2003 02 13. Avgick Harwich mot Hoek Van Holland.

2003 02 13. Ankom Hoek Van Holland för att prova ramper.

2003 02 14. Avgick mot Rotterdam United Shipyard för kompletterande arbeten

2003 02 25. Insatt mellan Harwich - Hoek Van Holland.

2003 03 17. Omdöpt till STENA BRITANNICA.

2003 03 28. Officiellt dop i Harwich.

2005 05 08 - 2005 05 17. Varvsbesök vid Keppel Shipyard, Rotterdam.

2007 01 18. Tagen ur trafik för ombyggnad.

2007 01 20. Ankom Lloyds Werft, Bremerhaven för förlängning.

2007 03 10. Ankom Hoek Van Holland.

2007 03 11. Åter i trafik. 

2010 09 21. Omdöpt till BRITANNICA.

2010 10 09. Sista dagen i trafik mellan Harwich - Hoek Van Holland.

2010 10 10. Avgick Hoek Van Holland mot Gdynia, Polen för ombyggnad.

2010 11 09. Under ombyggnad inträffade en brand ombord fartyget som kunde släckas efter ett tag.

2011 04 11. Omdöpt till STENA SCANDINAVICA IV. Satt under Svensk flagg, hemmahamn Göteborg. (Management Stena Line Scandinavia Ab).

2011 04 12. Avgick Gdansk mot Göteborg via Kiel.

2011 04 19. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

2011 05 10. Omdöpt till STENA SCANDINAVICA.

2012 11 14. Såld till Stena North Sea Ltd, Clydebank, UK. (Hemmahamn Göteborg). Utchartrad till Stena Line.

2015 06 24. Såld till Juteskären Ab, Göteborg. Utchartrad till Stena Line.

2015 11 25. Avgick Kiel mot Nådendal.

2015 11 27. Ankom Turku Shiprepair Yard för att åtgärda problem med ena propellern (babords). Man tog bort propellern och satte dit en "plug" så man kunde reparera den på annat ställe.

2015 12 02. Avgick Turku Shiprepair Yard, Nådendal mot Kiel.

2015 12 04. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

2016 01 11. Avgick Göteborg mot Remontowa, Gdansk för att återfå babords propeller.

2016 01 21. Åter i trafik.

2017 03. Fick uppmålat "50" på skorstenarna för att markera att det var 50 år  sedan Stena Line började med trafiken Göteborg - Kiel.

2018 01 06. Avgick Göteborg mot Remontowa, Gdansk för varvsöversyn.

2018 02 20. Avgick Remontowa, Gdansk mot Göteborg.

2018 02 21. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

2018 03 16. Fick problem att lägga till i Kiel på grund av att höger stabilisator inte gick in. Kunde lösas efter ett tag och man kunde lägga till.

2023 01 05. Avgick Kiel mot Gdansk för varvsbesök.

2023 01 24. Åter i trafik.

M/S STENA BRITANNICA II.

 Ombord

M/S STENA BRITANNICA.

Ombord 1. Ombord 2 Förlängning 1. Förlängning 2.

M/S BRITANNICA.

M/S STENA SCANDINAVICA IV.

   

M/S STENA SCANDINAVICA.

ombord 1. ombord 2. ombord 3.

Tillbaka till Stena Line.

© 2023 faktaomfartyg.