S/S  S:T ERIK.

Byggd 1881 av Lindholmens Varv Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 286.

Dimensioner. 37,42 x 5,95 x 2,40 m.

Efter ombyggnad. 37,27 x 6,12 x 2,40 m.

Brt. 199.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 246/ 143.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. 210 ihk.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Nohab MG diesel.

Effekt. 390 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Caterpillar D343 TD diesel.

Effekt. 343 hk.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta D16MH diesel.

Effekt. 405 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. ?.

Efter ombyggnad. 292.

RN. 1176.

IMO. 5422540.

1880 03 31. Beställd.

Levererades 1881 till Marstrands Nya Ångfartygs Ab, Marstrand.

1881. Insatt mellan Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund - Mollösund.

1895 06. Gick fartyget på grund vid Porsholmsudden och fick svår slagsida. drogs loss efter några dagar och reparerades.

1895. Insatt mellan Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne.

1905. Fick fartyget en ny ångpanna.

1920. Renoverades fartyget vid Marstrands Mekaniska Verkstad.

1925 04 25. Grundstöter i närheten av Rörö och blir av med propellern. Bogseras till Marstrand för reparation.

1938 11. Kolliderade med Sveabolagets WORMO i Göteborg.

1945 01. Bröt en brand ut i fartyget kolbox när det låg förtöjt i Göteborg. Reparerades vid Marstrands Mekaniska Verkstad.

1950 - 1951. Blev fartyget motoriserat vid Djupviks Varv, Tjörn.

1951. Övertagen av Marstrand Rederi Ab, Marstrand.

1952. Rekonstrueras rederiet, nytt namn Marstrands Rederi Ab Tjörn.

1954. Övertogs rederiet av Gustav Thordén, Uddevalla.

1956. Såld till Kapten Ludvig Olsson, Marstrand.

1962 08. Såld till Bengt Kinnander, Byxelkrok. Omdöpt till SOLÖ.

1962. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok/ Solö. 

1963. Gick fartyget på grund utanför Oskarshamn.

1964. Såld till Ab Skärgårdsutflykter, Stockholm. Omdöpt till S:T ERIK. Insatt på olika kryssningar eller som stilla liggandes restaurangfartyg.

1966 07 - 1966 08. Insatt på utflyktsresor från Piteå.

196?. byggdes akterdäcket om, med bland annat fönster från skrotade spårvagnar.

1967 07 29. Gick fartyget på grund vid Furuholmen.

1970 06 11. Gick fartyget på grund vid Höggarn.

1976 05 13. Bröt en brand ut på fartyget när det låg upplagd vid Ekensbergs varv.

1976. Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm. Omdöpt till KUNG ERIK.

1977. Ombyggd, samt nytt maskineri.

1995 02 16. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm

1995 12. Avgick Stockholm mot Tjörnvarvet för ombyggnad.

1996. Överförd till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Omdöpt till S:T ERIK AV GÖTEBORG.

2005. Management Två Skeppare Ab, Skärhamn.

2006 07 14. Brakade in i Eriksbergskajen och 9 personer blev skadade. Fartyget fick ett hål i fören.

2009 03. Registrerad för Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.

M/S S:T ERIK.

M/S KUNG ERIK.

M/S S:T ERIK.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

Tillbaka till Börjessons Utflyktsbåtar.

© 2016 faktaomfartyg.