T/S ST DAVID.

Byggd 1947 av Cammell Laird & Co Ltd, Birkenhead, England.

Varvsnummer. 1182.

Dimensioner. 97,90 x 14,69 x 4,02 m.

Brt/ Nrt. 3352/ 1402.

Maskineri. Fyra Parsons ångturbiner.

Effekt. 1590 bhp.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1400.

Bilar. 50.

IDno. 5305742.

Systerfartyg. ST PATRICK.

1947 02 06. Sjösatt.

1947 07. Provturer i Firth of Clyde.

Levererades i juli 1947 till Fishguard & Rosslare Railway & Harbour Company, London, England.

1947 07. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1947 09 04 - 1947 10. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna, eftersom man vill se om systerfartyget skulle kunna passa i trafiken.

1948 01 01. Registrerad för British Commision.

1948 11 01. Redad av Midland Region, Southampton.

1964. Ombyggd med sidoport, för att kunna lasta och lossa bilar.

1969. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1970 06 - 1970 08. Insatt mellan Heysham - Dun Laoghaire.

1970 08. Upplagd i Holyhead och satt till försäljning.

1971 01. Såld till Allied Finance S.A. (Chandris Cruises), Pireus, Grekland. Omdöpt till HOLYHEAD.

1971 01 17. Avgick Fishguard mot Grekland.

1971. Upplagd i Perama, Grekland, planerna var att bygga om fartyget till kryssningsfartyg, men det vart inget av dom planerna.

1979. Upphuggen i Grekland.

S/S ST DAVID.

S/S HOLYHEAD.

Tillbaka till British Rail.

© 2015 faktaomfartyg.