M/S ST COLUMBA.

Byggd 1977 av Aalborg Værft A/S, Aalborg, Danmark.

Varvsnummer 214.

Dimensioner. 129,22 x 21,20 x 4,67 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7836/ 3790/ 1945.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 16T410 dieslar.

Effekt. 13280 kW.

Knop 19,5.

Passagerare. 1700.

Hyttplatser. 52.

Bilar. 336.

IMO. 7507019.

1976 07 16. Skulle fartyget döpas och sjösättas, men på grund av dåligt väder så ställdes arrangemanget in 

1976 06 17. Döpt av Mrs Joan Kirby och därefter sjösatt. 

1977 03 18 - 1977 03 20. Provturer i Kattegat.

Levererades 2 april 1977 till Sealink British Rail, London, England.

1977 04 04. Ankom Dover Western Docks för en mindre justering av maskineriet.

1977 04 05. Ankom Holyhead från Dover.

1977 02 19. Provturer i Holyhead bukten.

1977 04 24. Visades fartyget upp i Holyhead.

1977 04 27 - 1977 04 28. Provturer till Dun Laoghaire.

1977 05 02. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1978 09 30. Får fartyget maskinhaveri i hårt väder. Får sedan uppsöka varv för reparation.

1978 11 08. Åter i trafik.

1979 01 01. Registrerad ägare, Sealink UK Ltd, London.

1979 10 30. Får fartyget fel på kraftöverföringen. Ur trafik en vecka.

1980 05 21. Åter maskinhaveri, går på varv för reparation.

1980 06 12. Åter i trafik.

1981. Efter sommartrafiken, upplagd.

1982 02 - 1982 03. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1982 10. Ombyggd till en klass fartyg.

1983 08. Ur trafik på grund av maskinbortfall på styrbords huvudmaskin.

1983 08 12 - 1983 08 13. Ur trafik på grund av maskinbortfall på styrbords huvudmaskin.

1984 07 18. Säljs Sealink UK till Sea Containers Ltd, Hamilton, Bermuda.

1984.  Registrerad för Sea Containers Ltd, London.

1990 01 31. På resa från Dun Laoghaire mot Holyhead får fartyget maskinrumsbrand och får bogseras in till Holyhead.

1990 02. Reparerad i Liverpool.

1990 09 05 - 1990 10 08. Ur trafik på grund av maskinproblem.

1990 05 31. Såld till Stena Ab, Göteborg. (Registrerad för Stena Equipment Ltd, London).

1991 01 - 1991 03 10. Renoverad och ombyggd vid Lloyd Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1991 03. Omdöpt till STENA HIBERNIA.

1991 03 10. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1993 01 17. Träffades fartyget av en stor våg och 20 passagerare vart skadade.

1996 01 17. Efter ombyggnad. Omdöpt till STENA ADVENTURER. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1996 09 30. Upplagd i Dun Laoghaire, Irland.

1996 10 29. Avgick Dun Laoghaire till Holyhead.

1996 10 30. Avgick för en sista gång från Dun Laoghaire mot Belfast.

1996 10 31. Upplagd i Belfast.

1996 11 03 - 1996 11 07. Insatt mellan Larne - Stranraer under en kortare tid.

1997 05. Såld till Agapitos Express Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till EXPRESS APHRODITE.

1997 05 08. Avgick Belfast mot Grekland.

1997 06. Insatt mellan Pireus - Syros - Tinos - Mykonos.

1999 11 08. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland. Insatt i Hellas Ferries trafik.

2003 06 13. Får maskinhaveri på styrbords huvudmaskin i Mykonos. Går till Pireus för reparation.

2004 09. Insatt mellan Rafina - Andro - Tino - Mykonos. 

2005 01. Överförd till Hellenic Seaways, Grekland.

2005 02 15. Insatt mellan  Pireus - Kythnos - Serifos - Sifnos - Kimolos - Milos.

2005 11. Upplagd i Keratsini.

2006 07 25. Insatt mellan Pireus - Paros - Naxos - Ios - Santorini. 

2006 09 22. Avslutad trafik, därefter upplagd i Pireus.

2006 12. Såld till Namma International Trading, Jeddah, Saudiarabien. (Registrerad i Panama).

2007 02 01. Omdöpt till MASARRAH.

2007 04 24. Avgick Perama.

2007. Insatt mellan Suez - Jeddah.

M/S ST COLUMBA.

M/S STENA HIBERNIA.

M/S STENA ADVENTURER.

M/S EXPRESS APHRODITE.

 

M/S EXPRESS APHRODITE.

M/S MASARRAH.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Agapitos Express Ferries.

Tillbaka till Hellas Ferries.

Tillbaka till Hellenic Seaways.

© 2015 faktaomfartyg.