M/S ST ANSELM.

Byggd 1980 av Harland & Wolff Ltd, Belfast, Nordirland.

Varvsnummer 1715.

Dimensioner. 129,40 x 21,00 x 4,72 m.

Brt/ Dwt. 7003/ 1755.

Efter ombyggnad. Brt. 7405.

Efter omklassning. GT/ DWT. 12705/ 1829.

Maskineri. Två Crossley Pielstick 16PC2-5V dieslar.

Effekt. 15310 kW.

Knop 19,5.

Passagerare. 1400.

Efter ombyggnad. 1370.

Hyttplatser. 30.

Bilar. 309.

IMO. 7813937.

Systerfartyg. GALLOWAY PRINCESS. ST CHRISTOPHER. ST DAVID.

1979 12 04. Döpt och fartyget skulle sjösättas, men på grund av storm fick man skjuta upp sjösättningen. 

1979 12 05. Sjösatt.

Levererades 22 oktober 1980 till Sealink British Rail, London, England.

1980 10 24. Ankom Dover från varvet.

1980 10 26. Provanlöp i Calais.

1980 10 27. Insatt mellan Dover - Calais.

1980 12 18 - 1980 12 20. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1981 09 - 1981 10. Gör nattur mellan Dover - Oostende.

1982 11. Ur trafik på grund av maskinproblem.

1983 01 - 1983 03. Ombyggd vid Harland & Wolff, Belfast.

1983 03 28 - 1983 03 30. Insatt mellan Fishguard - Dun Laoghaire.

1983 03 31. Insatt mellan Dover - Calais.

1984 07 18. Rederiet sålt till Sea Containers Ltd, Hamilton, Bermuda. Rederiets nya namn blir Sealink British Ferries U.K.

1986 01. Kortare insatts mellan Dover - Dunkerque (Fraktservice endast).

1986 02. Ankom Jos L Meyer, Papenburg, Tyskland för uppfräschning.

1986 03 14. Åter i trafik.

1990 01. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. (Registrerad för Stena Equipment Ltd, London, U.K.). Insatt för Sealink Stena Line.

1990 01. Registrerad för Sealink Stena Line Ltd, Ashford, England.

1990 02 11. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1990 06 06 - 1990 06 12. Insatt mellan Dover - Calais.

1990 09 19. Fick fartyget maskinrumsbrand. 

1990 09 - 1990 11. Reparerades vid A&P Appledore, Wallsend.

1990 10. Omdöpt till STENA CAMBRIA.

1990 11 17 - 1990 12 07. Insatt mellan Fishguard - Rosslare. Sista trafikeringsdagen gick man till Swansea då det var storm och man kunde inte lägga till i Fishguard.

1990 12 09 - 1990 12 29. Insatt mellan Dover - Calais.

1991 01 07- 1991 03 14. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1993 02 11. Går fartyget på grund utanför Holyhead och gick till Birkenhead för reparation.

1993 02 19. Åter i trafik.

1991 03 15 - 1991 04. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1991 04 04. Insatt mellan Dover - Calais.

1991 07 11. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1992 07 23. Ur trafik på grund av maskinproblem.

1992 07 24. Avgick till Birkenhead för reparation. 

1992 07 29 - 1992 08. Insatt mellan Stranraer - Larne som fraktfärja.

1992 08. Varvsbesök vid varvet i Birkenhead för att reparera maskineriet.

1992 08 21. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1992 10 31 - 1992 11. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1994 01 26. Avgick Holyhead mot Dover.

1994 01 29 - 1994 03 25. Insatt mellan Dover - Calais.

1994 03 28. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1995 10 05. Sista överfarten mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1995 10. Varvsöversyn i Birkenhead.

1996 01 16. Insatt mellan Dover - Calais.

1996 06 16. Kolliderade med vågbrytaren i Dover. 

1996 06. Reparerades i Dunkerque.

1996 06 28. Insatt mellan Dover - Calais.

1997 02 11 - 1997 03 24. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1997 03 26 - 1997 04 25. Insatt mellan Stranraer - Belfast.

1997 04 26 - 1997 05 03. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1997 05 13. Insatt mellan Dover - Calais.

1998 04 22. Insatt för P&O Stena Line, Dover mellan Newhaven - Dieppe.

1999 02 01. Avgick Newhaven mot Dover.

1998 02 01. Ankom Dover och man tömde fartyget på proviant och andra saker.

1999 02 02. Ankom Zeebrügge för uppläggning.

1999 02. Såld till Union Maritimia Formentera Ibiza S.A. (Umafisa), Ibiza, Spanien. Hemmahamn Santa Cruz De Tenerife.

1999 02 18. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till ISLA DE BOTAFOC.

1999 02 19. Lämnade Zeebrügge mot Gijon för ombyggnad.

1999 11 18. Insatt mellan Ibiza - Barcelona.

2003 10. Såld till Balearia Eurolines Maritimas, Palma, Spanien. Hemmahamn Santa Cruz De Tenerife. Insatt mellan Ibiza - Barcelona.

2005 04. Tagen ur trafik för reparation av maskineriet som gjordes i Gandia.

2009 01. Insatt mellan Denia - Ibiza - Palma De Mallorca.

2010 01. Upplagd i Denia.

2010 03. Såld till Indiska upphuggare.

2010 04. Omdöpt till WINNER 9, satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Kingstown. 

2010 04 15. Avgick Denia mot Igoumenitsa.

2010 04 19. Ankom Igoumenitsa för anpassning för sin nya trafik.

2010 04 30. Såld till Botcamp Shipping Co Ltd (Perla Maritime Co, Pireus, Grekland), Limassol, Cypern. Omdöpt till BARI

2010 06 07. Ankom Perama.

2010 06 23. Avgick Pireus mot Bari.

2010 06 25. Insatt för Ventouris Ferries mellan Bari - Durres.

2021 09. Såld till Indiska upphuggare.

2021 09 16. Omdöpt till ALTAIR. Satt under St Kitts & nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

2021 10 05. Avgick Durres mot Port Said.

2021 12 03. Ankom Chittagong Roads, Bangladesh för upphuggning.

M/S ST ANSELM.

Ombyggnadsbilder.

M/S STENA CAMBRIA.

M/S STENA CAMBRIA.

M/S ISLA DE BOTAFOC.

M/S ISLA DE BOTAFOC.

M/S BARI.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till P&O/Stena Line.

Tillbaka till Balearia.

Tillbaka till Ventouris Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.