M/S SPERVIK I.

Byggd 1964 av Trondheim Mek. Verksted., Aker Trondelag A/S, Trondheim, Norge.

Varvsnummer 555.

Dimensioner. 60,17 x 13,27 x 3,81 m.

Efter förlängning. 72,97 x 13,27 x 3,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1214/ 464/ 435.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1613/ 646/ 538.

Maskineri. Två MWM TBA 348A dieslar.

Effekt. 1765 kW.

Knop 14,0.

Passagerare. 350.

Efter ombyggnad. 600.

Hyttplatser 0.

Bilar. 60.

Efter ombyggnad. 90.

Långtradare 7.

IMO. 6407858.

1964 04 30. Sjösatt.

Levererades 14 maj 1964 till Rederi Skipsakjeselskapet Spervik, Spervik, Norge.

1964 05. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad, fick snabbt smeknamnet "SPYVIK" eftersom den alltid hade sjön tvärs vid turerna fram och tillbaka över Oslofjorden, hängde de flesta av passagerarna över relingen i lovart. Därav öknamnet.

1967. Monteras det bogpropeller på fartyget.

1968. Meddelade rederiet att dom skulle lägga ner trafiken till årsskiftet, eftersom det skulle komma nya tullregler och då skulle det inte bli samma lönsamhet på linjen.

1969 04 15. Såld till Rederi Ab Eckerö, Eckerö, Finland. Omdöpt till ROSLAGEN.

1969. Så ställde städerna Strömstad och Sandefjord upp med pengar så trafiken skulle kunna fortsätta under sommaren.

1969 05 15  - 1969 08 12. Utchartrad till A/S, Norgesfergen, Norge. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

1969 08 22. Ankom Nybroviken, Stockholm.

1969 08 23. Ankom Mariehamn för första gången.

1969 08 22  - 1969 10. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn. Hon lade till i Nybroviken ungefär där Waxholms-båtarna ligger upplagda för vintern.

1969 10. Upplagd.

1970 03 24. Överenskommelse att sälja fartyget till Soc, E Naviagtion S.p.A, Porto Ferraio, Italien.  

1970 04 27. Ankom Beckholmsdockan för leverans till dom nya ägarna 2 maj.

1970 05 02. Såld till Soc, E Naviagtion S.p.A, Porto Ferraio, Italien. Avregistrerad från Finska skeppsregistret.

1970 06 03. Registrerad för Rederi Ab Eckerö, Eckerö, Finland, efter det att det italienska rederiet inte kunnat få fram pengar och att Rederi AB Eckerö ger upp affären.

1970 06 17. Avgick Stockholm.

1970 06 19. Ankom Finnboda för reparation.

1970 06 26. Avgick Finnboda mot Grisslehamn.

1970 06 27. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.

1973 01 11. Ankom Schichau Unterweser, Bremerhaven, Tyskland där förberedelserna för förlängning började.

1973 02 05. Dockades fartyget.

1973 02 06. Kapades fartyget i två halvor.

1973 02 21 Togs ur dockan förlängd med 12,78 meter.

1973 04 10. Lämnade varvet för att gå mot Eckerö.

1973 04 18. Åter i trafik mellan Eckerö - Grisslehamn.

1977 03 13. Var fartyget nära att sjunka i Berghamn pga. ett brustet vattenrör.

1980 08 13. På resa mellan Grisslehamn - Eckerö nära att kollidera med svensk u-båt.

1982 - 1988. Endast trafik under sommar säsongen. Övrig tid upplagd.

1986. Ombyggd på interiören.

1988 09 20. Såld till Compahnia de Transportes Maritimos S.A, Lissabon, Portugal.

1988 09 23. Sista dagen i trafik mellan Grisslehamn-Eckerö.

1988 10 18. Avgick Berghamn mot Finnboda Varv, Nacka.

1988 10 19. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till LUSITANIA EXPRESSO.

1988 10 23. Avgick från Finnboda Varv, Nacka. 

1988 10 29. Ankommer Lissabon.

1988 10 29. Registrerad för Companhia de Transportes Maritimos E.P, Lissabon, Portugal.

1989 03 17. Var meningen att trafiken mellan Portimao - Tanger skulle starta men eftersom det ej blev klart i tid med tull och lastningsutrustningen kom trafiken igång sent.

1989 04 05. Insatt för Lusitania Ferries mellan Portimao - Tanger. Resan tog ca 10 timmar mellan hamnarna.

1990 09. Så lades trafiken ner.

1990 10 01 - 1992 01 22. Upplagd i Lissabon, Portugal.

1992. Registrerad för Sociedade Portuguesa de Leasing S.A, Lissabon, Portugal. Hemmahamn Madeira.

1992 01 23. Avgick Lissabon mot Darwin, Australien via Suez kanalen - Djibouti - Colombo - Öst-Timor.

1992 03 08. Ankom Darwin, Australien.

1992 03 09. Avgick Darwin mot Dili, men under resan mot Dili får man något tekniskt problem med fartyget och återvänder efter några dagar till Darwin.

1992 03. Beläggs fartyget med kvarstad i Darwin.

1992 03 23. Efter det man löst alla problem, samt reparerat fartyget. så avgick man Darwin mot Lissabon.

1992 04 29. Ankom Lissabon.

1992 07. Insatt för Globus Line mellan Funchal - Porto Santo.

1993. Upplagd i Lanzarote.

1993 04 13. Överförd till Panama flagg.

1993. Utchartrad för trafik i Angola.

1995. Såld till Border Maritime Inc, Panama

1997. Insatt för Falcon Ferries trafik i Holländska Antillerna.

1999. Såld till Mariette Co, Panama.

2002. Upplagd i Venezuela.

2004 09. Registrerad i Venezuela, hemmahamn Puerto Cabello. Omdöpt till GUAIQUERI EXPRESS.

200?. Omdöpt till LUSITANIA EXPRESSO.

2011 07 06. Sjönk. (?)

M/S SPERVIK I.

M/S ROSLAGEN.

 

M/S ROSLAGEN.

M/S LUSITANIA EXPRESSO.

M/S GUAIQUERI EXPRESS.

Tillbaka till Eckerö Line.

© 2015 faktaomfartyg.