M/S SPERO.

Byggd 1966 av Camell Laird Shipsbuilders, Birkenhead, England.

Varvsnummer. 1322.

Dimensioner. 138,47 x 20,78 x 5,33 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6916/ 2274/ 2750.

Maskineri. Fyra 6-cyl, Mirrless Monarch ALSSDMR dieslar.

Effekt. 8146 kW.

Efter maskinbyte. Två Wärtsilä-Sulzer 12V32 dieslar.

Effekt. 8873 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 408.

Efter omklassning. 950.

Efter ombyggnad. 1,399.

Hyttplatser 408.

Efter ombyggnad. 501.

Bilar. 111.

Efter ombyggnad 150.

IMO. 6612403.

1966 05 05. Sjösatt.

Levererades i augusti 1966 till Ellerman's Wilson Line Ltd, Hull England.

1966 08 31. Insatt mellan Hull - Göteborg - London.

1967 10. Insatt mellan Hull - Göteborg.

1972 02 25. Sista dagen i trafik mellan Hull - Göteborg.

1972 04 01. Insatt mellan Hull - Zeebrugge.

1973 01 19. Ställdes trafiken in och fartyget lades upp i Hull.

1973 04 26. Såld till Maritime Company of Lesvos, Sa, Mytilene, Grekland. Omdöpt till SAPPHO.

1973 04 30. Lämnar Hull mot Grekland.

1973 06. Insatt mellan Lesvos - Pireus.

1991. Byts huvudmaskineriet ut.

1999 02 25. På resa från Pireus mot Mytilini får fartyget maskinrumsbrand.

1999 02 26. Ankom Pireus under bogsering. Reparerades för att senare åter sättas i trafik.

2002 04. Såld till Carra & Pontikos, Pireus, Grekland. Omdöpt till SANTORINI 3.

2002. Insatt mellan Kenya - Tanzania (utchartrad ?), management Dar Shipping Ltd.

2002 12. Läggs trafiken ner.

2003 12. Såld till Grand Internationel Shipping Co, Monrovia, Liberia. Omdöpt till SANTORI för en sista resa till upphuggnings stranden.

2004 01 07. Ankom Alang, Indien.

2004 01 09. Kördes fartyget upp på stranden.

M/S SPERO.

Ombord.

M/S SAPPHO.

M/S SANTORINI 3.

Tillbaka till Ellerman.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2022 faktaomfartyg.