M/S SOLSKJEL.

Byggd 1963 av Storviks Mekaniske Verksted, Kristiansund, Norge.

Varvsnummer. 19.

Dimensioner. 20,93 x 7,72 x 2,42 m.

Efter ombyggnad. 20,74 x 7,86 x 2,35 m.

Maskineri. Två Volvo Penta  MD 70 dieslar.

Effekt. 125 kW.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En Caterpillar 3406 4TB 855 diesel.

Effekt. 257 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 80.

Efter ombyggnad. 148.

Bilar. 10.

Efter ombyggnad. 0.

KM RN. 13306.

IMO. 8976750.

Levererades 4 april 1963 till Møre og Romsdals Fylkesbåter, Molde, Norge.

1963. Insatt mellan Aure - Ånes.

1970 07. Insatt mellan Aresvik - Rendal.

197?. Insatt mellan Aresvik - Hendset.

1975 06. Insatt mellan Tafjord - Valldal.

1980 09 15. Utchartrad till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge.

1981 01. Såld till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge. Omdöpt till BJORØY.

1984. Såld till Runmarö Sjötjänst HB, Runmarö. Omdöpt till KANHOLMEN.

1984. Ombyggd och därefter insatt i chartertrafik i Stockholms skärgård.

1986. Nytt maskineri.

1994. Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm.

1996 07 01.Såld till Stockholms Buss & Båt Trafik AB, Stockholm.

1999. Såld till Ellboda Värdshus, Vaxholm. Insatt mellan Vaxholm - Vaxholms fästning, samt olika charteruppdrag  i Stockholms skärgård.

2013 06 16. Såld till Rederi Ab Ballerina, Stockholm. Inatt på linje 80 (Sjövägen) mellan Nybroplan - Djurgården - Saltsjökvarn - Finnboda - Kvarnholmen - Nacka Strand - Dalenum - Frihamnen.

2013. Ombyggd vid Kummelnäs varv med nytt stävarrangemang bland annt.

M/S KANHOLMEN.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2014 faktaomfartyg.