M/S SKANDIA.

Byggd 1961 av Oy Wärtsilä Sandviken Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer 369.

Dimensioner. 101,60 x 18,53 x 4,62 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3593/ 1297/ 990.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 9MD51 dieslar.

Effekt. 4924 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 136.

Bilar. 175.

Lastmeter. 420.

IMO. 5330955.

Systerfartyg. NORDIA.

1959 12 23. Beställd.

1960 05 18. Kölsträckt.

1960 11 28. Sjösatt.

Levererades 10 maj 1961 till Oy Siljavarustamo/ Ab Siljarederiet Ab, Åbo, Finland. Efter leverans gjorde man presentationsturer till bland annat Helsingfors, Stockholm, Norrtälje, Mariehamn och Åbo.  

1961 05 28 - 1963 02 20. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 02 20 - 1963 03 02. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm p.g.a. issituationen.

1963 03 16 - 1963 03 31. Insatt mellan  Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 04 01 - 1963 05 05. Upplagd.

1963 05 06 - 1963 10 12. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 11 04 - 1964 04 18. Insatt mellan  Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1963 11 08. Gick på grund vid nära lotsberget i Mariehamn med mindre skador på fartyget.

1964 04 19 - 1964 04 30. Varvsöversyn.

1964 05 01 - 1964 08 31. Insatt mellan  Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1964 09 28 - 1965 09 03. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1965 09 04 - 1965 09 23. Varvsöversyn.

1965 09 24 - 1966 02 16. Insatt mellan  Åbo - Mariehamn - Norrtälje. Från december trafik till och från Långnäs på natturen.

1966 02 17. Ankommer kraftigt försenad tack vare isen till Åbo med 12 bilar, 22 Lastbilar och 93 passagerare.

1966 02 02 - 1966 02 08. Insatt mellan Åbo - Stockholm på grund av svåra isproblem i Norrtäljeviken.

1966 02 08 - 1966 02 15. Insatt mellan Åbo - Nynäshamn på grund av svåra isproblem i Norrtäljeviken.

1966 02 18 - 1966 02 20. Gör en resa med förnödenheter mellan Nådendal - Långnäs.

1966 03 01 - 1966 04 24. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1966 03 30. För fartyget propellerhaveri, förlorar två blad på ena propellern i is ute vid Skiftet med 130 passagerare ombord.  47 stycken flyttas över till Viking Line APOLLO.

1966 03 31. I trafik igen sedan nya propellerblad monterats. 

1966 04 25 - 1966 05 03. Varvsöversyn.

1966 05 04 - 1967 04 24. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 04 25 - 1967 05 03. Varvsöversyn.

1967 05 04 - 1967 11 24. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 12 05 - 1968 04 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 04 27 - 1968 05 06. Varvsöversyn.

1968 05 07 - 1968 09 22. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 09 23 - 1968 10 19. Ur trafik.

1968 10 20 - 1968 11 28. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 11 29 - 1968 12 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1968 12 17 - 1969 04 27. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 04 28-1969 05 15. Varvsöversyn.

1969 05 16 - 1969 10 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 10 09 - 1969 10 14. Ur trafik.

1969 10 15 - 1974 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1972 04 07. Överförd till Oy Silja Line Ab, Åbo, Finland.

1973 09 01. Såld till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1973 10 03. Hemmahamn Helsingfors.

1973 12 04. Upplagd i Åbo på grund av höga bunkerpriset. 

1974 04 06. Dockades i Åbo där man bygger om fartyget så det kan använda "lättare bränsle" istället för MDO.

1974 05 05 - 1974 08 22. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1974 08 22. Upplagd i Åbo.

1974 09 06. Såld till Naviera Oriental C.A. Pampatar, Venezuela.

1974 09 25. Överlämnad till dom nya ägarna. Omdöpt till ISLA DE CUBAGUA

1974 10. Insatt mellan Puerto la Cruz - Margarita Island.

1979. Överförd till Consolidada de Ferry CA Caracas, Venezuela. (Conferrys)

1986 03. Såld till Pyrgi Chios Shipping Shipping Co, Pireus, Grekland.

1986 03 25. Påbörjades bogsering tillsammans med ISLA DE COCHE från Puerto La Cruz mot Grekland av bogserfartyget SCHOTLAND.

1986 04 12. Möte man hård väder och bogseraren drog ner på farten.

1986 04 13. Upptäckte man att fartyget börja ta in vatten. Man skickade över folk som kunde konstatera att det var fullt med vatten i besättningsutrymmena. Man tog dit pumpar för att börja länsa.

1986 04 14. Så insåg man att man inte kunde rädda fartyget och man lämnade det, skar av bogsertrossen. Sjönk i Atlanten på position 32.38.9 N och 19.09.3 W syd om Azorerna.

M/S SKANDIA.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Conferrys.

© 2016 faktaomfartyg.