M/S SANKT IBB.

Byggd 1935 av Frederikshavns Værft & Flydedok, Frederikshavn, Danmark.

Varvsnummer 203.

Dimensioner. 54,14 x 10,28 x 2,73 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 527/ 144/ 86.

Maskineri. Två 6-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz.

Effekt. 1130 hk.

Knop 14,0.

Efter maskinbyte. Två 7-cyl, Atlas-Polar dieslar.

Effekt. 1160 hk.

Passagerare. 425.

Efter ombyggnad. 800.

Efter ombyggnad. Bilar 18.

IMO. 5048514.

1935 03 09. Sjösatt.

Levererad 14 maj 1935 till A/S D/S Øresund, Köpenhamn, Danmark.

1935 05 19. Insatt mellan Köpenhamn - Helsingborg - Mölle.

1940 04. Upplagd på grund av tyska invasionen av Danmark.

1947. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1949. Insatt mellan Köpenhamn - Mölle.

1962 06. Såld till Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1962 06 19. Övertagen i Köpenhamn. Omdöpt till BORE I.

1962 06 29. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1967. Nytt maskineri installeras.

1968 04 05. Såld till p/r för M/S Nordö, Oskarshamn. (Ebert Pettersson med fler). Omdöpt till NORDÖ. Ombyggd med ramp akteröver, så bilar kan lastas ombord.

1968 06. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1969 05. Överförd till p/r för M/S Öland, Oskarshamn (Bengt Hammarstedt med fler) Omdöpt till ÖLAND. Insatt mellan Kalmar - Borgholm.

1969 11 27. 50% av aktierna i Rederiet för M/S ÖLAND sålda till Rederi Ab Ölandssund, Kalmar. Insatt mellan Kalmar - Borgholm.

1970 10 02. Såld till S.P.A.N. Socité Partenopea di Navigazone S.p.A ,Neapel, Italien. Omdöpt till EQUA.

1971. Insatt mellan Neapel - Pricia - Ischia.

1975 11 05. Såld till "Caremar" Campania Regionale Marittima S.p.A. Neapel, Italien.

1980. Såld till Raffaele Savarese, Neapel, Italien.

1980. Såld till FILA S.p.A (Agostino Lauro), Neapel, Italien.

1991. Överförd till Agostino Lauro S.r.1 Neapel, Italien.

1996. Såld till Monia Lines, Taranto, Italien.

2000. Upplagd på Sicilien.

2003 10. Såld till Italienska upphuggare, men en Italiensk förening han gripa in och rädda fartyget.

200?. Såld till Amici delle Navi a Vapore G.L. Spinelli, Italien. Bogserad till Fiumicino för restaurering. 

200?. Satt till försäljning.

2008. I början av året sjönk fartyget i Tibern vid Fiumicino där det legat några år, man lyckades få upp fartyget och pumpa läns, men efter tag, så sjönk det igen och ligger nu med babords slagsida, samt man låter det ligga så, eftersom det är dyrare att bärga det, gentemot skrotvärdet man får. 

201?. Höggs fartyget upp på plats.

M/S SANKT IBB.

 

M/S BORE I.

M/S ÖLAND.

M/S EQUA.

M/S EQUA.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Ölandssund.

© 2015 faktaomfartyg.