M/S SAINT-GERMAIN.

Byggd 1951 av Helsingør Skibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 303.

Dimensioner. 115,80 x 18,60 x 4,12 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3492/ 841/ 1299.

Maskineri. Två 9-cyl, B&W dieslar.

Effekt. 4490 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 850

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 106.

Bilar. 130.

Lastmeter. 340.

IMO. 5305895.

1951 04 05. Sjösatt.

Levererades i juli 1951 till Societe National de Chemins de Fer (S.N.C.F.), Paris, Frankrike.

1951 07 24. Ankom Dunkerque från Helsingör.

1951 07 26. Första turen som tågfärja mellan Dunkerque - Dover.

1951 07 28. Insatt i ordinarie trafik.

1951 12 11. Krockade med Prince Of Wales piren i Dover i tjock dimma och kunde inte lasta sovvagnarna som skulle medfölja.

1953 09 06. Kolliderade med fraktfartyget ST JEAN och fick två av sina livbåtar demolerade.

1958 05 30 - 1958 07 08. Insatt mellan Calais - Dover.

1962 08 -1962 09. Utchartrad till Townsend Car Ferries, Dover, England. Insatt mellan Dover - Calais.

1967 02 06. Kolliderade med kajen i Dunkerque

1967 10 02 - 1967 10 31. Insatt mellan Dunkerque - Harwich.

1976 07 05. Insatt mellan Dunkerque Ouest - Dover.

1979 02 21. Kolliderade med bulkern Artadi, Två människor omkommer. Repareras i Dunkerque.

1985 02 20. Insatt endast som fraktfärja.

1987 07 08. Under sväning i Dover, så träffade man Admiralty pier och fick skador på bogen.

1988 05 16. Sista dagen i trafik.

1988 07 21. Såld till Triton Ship Delivery, London. Omdöpt till GERMAIN. Avgick Dover mot Port Alang Indien.

1988 08 11. Ankom NCK Sun Exports, Port Alang, Indien och höggs upp.

 

M/S SAINT-GERMAIN.

Extrabild.

Tillbaka till SNCF.

Tillbaka till Townsend.

Tillbaka till Sealink.

© 2014 faktaomfartyg.