M/S SAILORMARK.

Byggd 1972 av Ankerløkken Verft Glommen A/S, Frederikstad, Norge.

Varvsnummer. 179.

Dimensioner. 105,34 x 15,22 x 3,27 m.

Brt/ Dwt. 515/ 1116.

Maskineri. Två 12-cyl, Polar dieslar.

Effekt. 2869 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 480.

IMO. 7211969.

Systerfartyg. LANDMARK. NANOMARK.

1972 03 22. Sjösatt.

Levererades i maj 1972 till Edwin Heyer KG, Bremen, Tyskland.

1972 05. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1974. Såld till Hamburger Schiffahrtsgesellschaft Christian F. Ahrenkiel, Tyskland. Omdöpt till RORO ANGLIA.

1976 03. Ombyggd vid Schichau Unterweser AG, Bremerhaven. Bryggan flyttades på fartyget.

1976. Utchartrad till Belfast Steamship Co., Belfast, Nordirland.

1978 - 1979. Utchartrad till Norfolk Line. Insatt mellan Scheveningen - Great Yarmouth.

1979. Registrerad i Panama.

1981 09 01- 1983. Utchartrad till Stena Line AB, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1985. Såld till Trennel Shipping Co. Ltd., Panama.

1986. Insatt för Libra Maritime mellan Patras - Ancona.

1987 01 16. Efter att fartyget hade gått på grund i Neapel bukten, så lades det upp och förklarades totalförlust.

1988 01 16. Upplagd i Pireus, Grekland.

1989. Omdöpt till RORO APOLLONIA WINNER.

1989. Såld till Mykonos Anon. Naftiki Eteria, Pireus, Grekland. Omdöpt till MYKONOS II.

1989. Insatt mellan Pireus - Skyros - Andros - Tinos - Mykonos - Naxos.

2004 10. Såld till Merton Denizcilik Nakliyat, Istanbul, Turkiet. Satt under Nordkoreansk flagg, hemmahamn, Wonsan. Omdöpt till SARMAT

2007. Såld till Sea-River Shipping Co, Giurgiulesti, Moldavien. Omdöpt till MYKONOS II.

2009. Omdöpt till SARMAT. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown.

2012 01 27. Ankom Ege Celik GS, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S RORO ANGLIA.

M/S MYKONOS II.

M/S SARMAT.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Libra Maritime.

© 2014 faktaomfartyg.