M/S SAGA.

Byggd av Lindholmens Varv Ab, Göteborg.

Varvsnummer 1093.

Dimensioner. 141,20 x 20,96 x 5,22 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7889/ 3322/ 2700.

Maskineri. Fyra Pielstick-Lindholmens 6PC2-2L400 dieslar.

Effekt. 7415 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 408.

Senare omklassad till 1500.

Hyttplatser. 408.

Bilar. 100.

Efter ombyggnad. 300.

Långtradare 8 + 106 containers.

RN. 10683.

IMO. 6524905.

Systerfartyg. PATRICIA. SVEA.

1965 10 18. Sjösatt.

Levererad 2 maj 1966 till Rederi Ab Svenska Lloyd Göteborg.

1966 05 12. Insatt mellan Göteborg - Hull.

1966 10 04. Insatt mellan Göteborg - Tilbury (London).

1971 11. Såld till Stena Ab, Göteborg.

1972 02 07. Övertagen av Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA ATLANTICA. Ombyggd med fler hyttplatser.

1972 03 15. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1972 05. Ändrar rederiet namn till Stena Line Ab, Göteborg.

1972 06 - 1972 08. Insatt även mellan Kiel - Korsör under hamnuppehållet i Kiel.

1972 09 04. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn.

1973 01. Såld till Thomesto Oy, Helsingfors, Finland. (Oy Finnlines) för 44 miljoner SEK..

1973 03 13. Övertagen av Thomesto Oy i Göteborg. Omdöpt till FINNPARTNER.

1973 04 09. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1973 09 08. Första kryssningen runt Kanarieöarna.

1974 06 - 1974 11. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1974 08 14. P.g.a. situationen på Cypern anser försäkringsbolaget att Medelhavet är ett "Unsafe Trade"-område.

1974 11 03. Insatt på Väst-Afrika kryssningar.

1975 06. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1975 12 01. Upplagd i Helsingfors.

1976 03 24. Utchartrad till Olau Line. Omdöpt till OLAU FINN.

1976 05 01 - 1982 05 15. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1981 06 10. Bombhot mot OLAU FINN. Falsklarm.

1981 05 15. Sista dagen i kanal trafiken. Har gjort 4286 resor mellan Sherness - Vlissingen för Olau Line.

1982 05. Såld till Finska Postbanken (PSP-Rahoitus Oy), Finland.

1982 05 25. Utchartrad till Folkline, Kaskö, Finland för ca 22,000 FIM/dygn. Omdöpt till FOLKLINER.

1982 05 28. Insatt mellan Kaskö - Gävle.

1982 08 12. Helsingin Sanomat meddelar att Folkline vill hyra ut FOLKLINER.

1982 08 13. Oljeutsläpp från FOLKLINER. Smutsade ner stränder utanför Kaskö, Närpes och Gävle.

1984 02. Merenkurkun Linjat Oy i samtal med Folkline om chartrande av FOLKLINER för trafik Karleby-Umeå. Men vart inget mer än samtal.

1984 06. Folkline i svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag.

1984 08 24. Folkline i konkurs. Aktiekapitalet på 6,5 miljoner FIM hade gått åt, och företaget hade över 10 miljoner FIM i skulder, och hade ingen egendom alls.

1984 08 27. Personalen sägs upp.

1984 09 03. Sista dagen i trafik mellan Gävle - Kaskö eftersom PSP-Rahoitus säger upp charteravtalet.

1984 09 08. Upplagd i Åbo och är till salu.

1984 10 30. Såld till Minoan Lines Shipping SA, Heraklion, Grekland för 4.8 miljoner USD.

1984 11 08. Omdöpt till FESTOS. Avgick från Åbo mot Medelhavet.

1985. Insatt mellan Pireus - Heraklion.

1992. Insatt mellan Ancona - Igoumenitsa - Korfu och Pireus - Heraklion.

1993. Insatt mellan Ancona - Kefallonia - Patras - Heraklion - Cesme.

1997. Insatt mellan Venedig - Korfu - Igoumenitsa - Patras.

1998 02. Såld till Ferro Feribot ve Roro Tasimaciligi, Istanbul, Turkiet. (Registrerad för Sirene Shipping & Trading Inc., Belize). Omdöpt till CAPTAIN ZAMAN I.

1998 02 19. Lämnar Pireus mot Istanbul. Insatt i TEM-Diler Lines.

1998. På våren. Utchartrad till General National Maritime Co, Tripoli, Libyen för trafik mellan Benghazi - Valletta.

1998 07. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa.

2000 06 21 - 2000 09 25. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV), Marocko. Insatt mellan Nador - Sete.

2001 06. Såld till Sancak Line, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till SANCAK I.

2001 06 02. Insatt mellan Brindisi - Cesme.

2003 04 16. Under iordningställande inför sommartrafiken, utbröt en brand på fartyget vid ett varv i Tuzla, Turkiet.

2003 04 19. Var branden släckt och fartyget var totalt förstört. 

2003 04. Såld till upphuggning.

2003 07 24. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S SAGA.

Ombord.

M/S STENA ATLANTICA.

M/S FINNPARTNER.

M/S OLAU FINN.

Ombord.

M/S FOLKLINER.

M/S FESTOS.

M/S CAPTAIN ZAMAN I.

Ombord.

M/S SANCAK I.

 Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Folkliner.

Tillbaka till Minoan Line.

Tillbaka till Libyska Statsrederiet.

Tillbaka till Comanav.

Tillbaka till Sancak.

© 2012 faktaomfartyg.