S/S RURIK.

Byggd 1886 av O A Brodins Varv, Gefle.

Varvsnummer. 36.

Dimensioner. 39,59 x 6,53 x 5,25 

Efter förlängning. 44,23 x 6,78 x 2,48 m.

Brt/ Nrt. 377/ 289

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 457/ 263/ 550.

Maskineri. En Atlas 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 350 ihk.

Knop. ?.

RN. 437.

Levererades 1886 till AB Västervik-Libau, Västervik.

1886. Trafikerade Västervik - Baltikum - Petersburg. Gick senare även på kustfart längs svenska ostkusten.

1892 07. Såld till Ångfartygs AB Rurik (C G Thulin), Stockholm. Genomgick en ombyggnad.

1892. Utchartrad till Sveabolaget.

1905 07. Såld till Nya Rederi AB Svea, Stockholm.  Trafikerade Lübeck - Norrköping.

1908 05 11. Sveabolaget byter namn till Stockholms Rederi AB Svea.

1912 07 04. Såld till Jacob Abramowitsch Brodsky, Odessa, Ryssland. Omdöpt till SPERBER enligt ett Ryskt dokument.

1912 12 12. Såld till Martin Peter Anton Lorentzen, Hamburg, Tyskland. Omdöpt till RURIK.

1913 05 13. Såld till Nicolaus August Nihlén, Hamburg, Tyskland. (registrerad i Sverige, hemmahamn Landskrona).

1914 04 28. Överförd till Tysk flagga. Upplagd i Helsingborg.

1916 08 25. Återinförd i Svenskt register. Omdöpt till FRITHIOF

1916 11. Såld till Harry Robertt Hamilton & Co, Stockholm.

1916 12 04. Såld till K A Wickström, Stockholm. 

1917 05. Såld till Såld till Carl Adolf Wallén, Göteborg.

1919 03 05. Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm.

1922 03. Såld till Josef Emanuel Törnqvist, Stockholm.

1924 11 21. Såldes 50% av fartyget till Carl Hermann Nyström, men andelen återköptes straxt tillbaka.

1925 04 02.  Såld till W Norrman & Co AB, Stockholm.

1925 12. Fastnade i svåra isar utanför Holmön.

1925 12 15. Strandade på skäret mesen utanför Oxelösund med stora skador som följd. Rederiet gick i konkurs.

1926 06 01. Återtogs av AB Nyman & Schultz, Stockholm. Omdöpt till RURIK.

1926. Reparerades och byggdes om vid Ekensbergs Varf, Stockholm. 

1928 10. Såld till Rederi AB Sverige-Balticum, Stockholm. Köpesumma: 60 000 kronor.

1934 03 15. Såld till kapten Felix Kotiranta, Åbo, Finland. Omdöpt till KAIJA.

1937 08. Såld till AB Nordsjöfrakt Oy, Helsingfors, Finland.

1940 02 18. Sänkt av ryskt flyg utanför Viborg.

S/S RURIK.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.