M/S ROYAL WOOD.

Byggd 1957 av Ab Gävle Varv, Gävle.

Varvsnummer. 94.

Dimensioner. 69,70 x 10,83 x 3,66 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 289/ 1145.

Maskineri. En Davey, Paxman & Co 12YCLCM, diesel.

Effekt. 1076 kW.

Knop. 12,5.

RN. 9725.

IMO. 5301435.

Systerfartyg. ROYAL BOARD. ROYAL PAPER. LANRICK. ROYAL PULP. 

1956 10 20. Sjösatt.

Levererades 16 januari 1957 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.

1969 06 22. Såld till Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA WOOD.

1970 07 01. Såld till Saimaan Kanavalaivat O/Y (Oy Finnlines Ab), Helsingfors, Finland. Omdöpt till SOSKUA.

1974 08. Såld till T A Tsourinakis, Pireus, Grekland. (Registrerad för Capricorn Bay Shipping, Panama). Omdöpt till ALEXIS TAF.

1977 02 21. Gick fartyget på grund utanför Almeira och Cabo De Gata, Spanien. 

1977 02 28. Drogs flott och bogserades in till Gibraltar, där man vid dockning förklarade fartyget kondemnerad.

1977 05. Omdöpt till SFAKIA och bogserad till Pireus.

1977 06 04. Upplagd i Pireus.

1977 08. Reparerad.

1977 08. Såld till Seabell Maritime Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till BRISTOL.

1978 01 28. När fartyget befann sig i Marmarasjön, så fick man brand i maskinrummet och bogserades in till Saraylar, Marmara.

1978 01 30. Kapsejsade fartyget.

1980 06 01. Bärgades fartyget.

1980 11. Såld till Ismail Odabasi, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

Bild saknas.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Finnlines.

© 2020 faktaomfartyg.