S/F ROUTENBURN.

Byggd 1881 av Rob, Steel & Co, Greenock, Skottland.

Varvsnummer. 113.

Dimensioner. 85,30 x 12,82 x 7,31 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2097/ 1876/ 3000.

Maskineri. Segelfartyg (fyrmastad järnbark).

Effekt.?

Knop. ?.

Svenskt RN. 4514.

IMO. 1081812.

1881 04 14. Sjösatt.

Levererades i maj 1881 till R Shankland & Co Greenock, Skottland. Insatt mestadels mellan England - Australien.

1905 11 27. Såld till Rederi Ab Navigator, Göteborg. Omdöpt till SVITHIOD.

1905 11. Bogserad från Geestemünde till Göteborg för ombyggnad till skolskepp.I styrelsen för Rederi Ab Navigator fanns bland annat W R Lundgren, Dan Broström, Ernst Roberg och John E Olsson (vilket var verkställande direktör för rederiet).

1906 04 05. Gjorde fartyget sin första resa under Svensk flagg.

1913 06 04. Blir W R Lundgren verkställande direktor i rederiet.

1914 09 15. Avled W R Lundgren och ny direktör blev Ernst Roberg.

1915. Roberg avsäger sig Direktörsjobbet, ny VD Dan Broström.

1916. Återinträder John E Olsson som VD.

1917 07 12. Ankom Halifax på resa mellan Buenos Aires - Nykøping F med majs, sedan hon prejats av Brittiska sjöstridskrafter. Fartyget förklarades förbrutet och lades upp i Halifax.

1919 07. Satt under Brittisk flagg och gjorde en resa Halifax - Barrow-In-Furness.

1920 03 22. Så hävde Privy Council prisrättsdomen på fartyget som åter blev Svenskt.

1920. Ankom Eriksbergs Varv för dockning.

1920 06. Övertogs Rederi Ab Navigator av Gunnar Carlsson, Göteborg.

1921 05 30. Ankom Göteborg efter en rundresa till Australien, fartyget lades upp därefter.

1922 10. Såld till Rederi Ab Pollux, Göteborg. Omdöpt till BEATRICE.

1923 01 30. Avgick Göteborg.

1929 07. Ankom Göteborg för uppläggning.

1932. Så gick Rederi Ab Pollux i likvidation.

1932. Såld till A/S Stavanger Skipsophugnings Kompagni, Norge.

1932 09 30. Bogserad från Göteborg mot Stavanger för upphuggning.

bild saknas.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2011 faktaomfartyg.