M/S ROSTOCK.

Byggd 1977 av Bergens Mekaniske Verksted A/S, Bergen, Norge.

Varvsnummer 779.

Dimensioner. 158,35 x 21,60 x 6,55 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6111/ 1680/ 3210.

Efter ombyggnad och omklassning. GT/ NT/ DWT. 14221/ 4266/ 3034.

Efter ombyggnad. GT. 14216.

Maskineri. Två MAN 8L46/54/ Två MAN 6L46/54 dieslar.

Effekt. 12760 kW.

Knop 20,5.

Passagerare. 36.

Efter ombyggnad. 400.

Efter ombyggnad. 948.

Hyttplatser 36.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 262.

Bilar 74.

Efter ombyggnad. 300.

Spår. 5.

Spårlängd. 606 m.

Godsvagnar 49.

Efter ombyggnad. lastmeter. 1000.

KM RN. 15107.

IMO. 7527887.

1976 06 10. Kölsträckt.

1977 03 07. Sjösatt. Planerat namn ARKONA.

Levererades i juli 1977 till Deutsche Reichsbahn, Sassnitz, Östtyskland.

1977 07 13. Ankom Sassnitz från Norge.

1977 07 15. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

1977 07 25. Första avgången med järnvägsvagnarna ombord.

1982 11 19. Gick fartyget på grund i hård väder när det skulle komma in till Trelleborg.

1991. Överförd till Deutschen Fährgesellschaft Ostsee, Rostock, Tyskland.

1993 03 01. Ombyggd för att ta fler passagerare vid Neptun Industrie, Rostock.

1993 01 01. Registrerad för Deutsche Fährschiffsreederei Ostsee GmbH, Rostock. Hemmahamn Sassnitz.

1993 03 01. Ankom Neptun Industrie Rostock för ombyggnad.

1994 06. Insatt mellan Trelleborg - Rostock.

1997 11 22 - 1997 12 17. I trafik istället för MECKLENBURG-VORPOMMERN som gjorde en varvsöversyn.

1998 07 11 - 1998 08 29. Viss trafik mellan Sassnitz - Rönne.

1998 08 07. Sista dagen i trafik mellan Rostock - Trelleborg.

1998 08. Upplagd i Sassnitz.

1998. Överförd till Scandlines Deutschland GmbH, Warnemünde, Tyskland.

1999 03 11. Såld till Seawind Line, Stockholm. (Oy Silja Line Ab). 

1999 03. Ankom Nordsjövarvet, Helsingfors för ombyggnad och ommålning.

1999 03 22. Omdöpt till STAR WIND.

1999 05 05. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

2002 05. Under dockning i Tallinn så målas bland annat skrovet om i svart färg, samt fick en allmän uppfräschning.

2002 09 09. Fick fartyget maskinrumsbrand utanför Långnäs, en besättningsmedlem fick lättare skador. Branden släcktes snabbt och orsaken var ett oljerör som sprack.

2002 10 16. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Åbo.

2002 10 17. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2005 05 15. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn.

2005 05 16 - 2005 08 17. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

2005 08 17. Upplagd i Åbo.

2005 10 28. Såld till Euro Shipping OÜ, Tallinn, Estland. 

2005 11 02. Omdöpt till VIRONIA.

2005 11 05. Avgick Åbo mot Tallinn.

2006 03 17. Insatt för Saaremaa Shipping mellan Sillamäe - Kotka. (Marknadsfördes som Narva Line).

2007 10 19. Avslutades trafiken.

2007 10 29 - 2007 11 14. Utchartrad till Baltic Scandinavian Lines. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2007 11 06. Såld till Liverina Shipping Co Ltd (Management Euroafrica Linie Zeglugowe Sp z o.o), Szczecin, Polen.

2007 11 15. Upplagd i Tallinn. 

2007 11 29. Omdöpt till KOPERNIK.

2007 12 10.  Ankom Szczecin, Polen för ombyggnad.

2008 03 11. Provanlöp i Ystad.

2008 04 03. Insatt för Unity Line mellan Ystad - Swinoujscie. 

2014 05. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2019 01 27. Sista dagen i trafik mellan Ystad - Swinoujscie.

2019 03 17. Avgick Swinoujscie mot Pireus.

2019 04 06. Ankom Pireus.

2019 04 12. Såld till Mediterranena Ships Breaking, Monrovia, Liberia.

2019 04 20. Omdöpt till PERN. Satt under Togo flagg, hemmahamn Lomé.

2019 07. Såld till Levante Ferries III Maritime Co, Aten, Grekland. Omdöpt till SMYRNA. Hemmahamn Pireus.

2022 07. Omdöpt till SMYRNA DI LEVANTE.

2022 10. Insatt mellan Thessaloniki - Izmir.

2022 11 30. Avslytad trafik mellan Thessaloniki - Izmir.

2022 12 01. Avgick Thessaloniki mot Perama.

2012 02. Upplagd i Perama.

M/S ROSTOCK.

M/S STAR WIND.

Översiktsritning. Ombord 1. Ombord 2.

M/S VIRONIA.

M/S KOPERNIK.

M/S KOPERNIK.

M/S PERN.

M/S SMYRNA.

M/S SMYRNA DI LEVANTE.

Tillbaka till Deutsche Reichsbahn.

Tillbaka till DFO.

Tillbaka till SeaWind Line.

Tillbaka till Saaremaa.

Tillbaka till Baltic Scandinavian Lines.

Tillbaka till Unity Line.

Tillbaka till Levante Ferries.

© 2022 faktaomfartyg.