S/F RENSINA.

Byggd 1898 av J. Van Dieken, Waterhuizen, Holland.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 29,54 x 5,50 x 2,32 m.

Brt/ nrt/ Dwt. 127/ 98/ 200.

Efter motorisering. En 2-cyl, J Svenssons motorfabrik tändkulemotor.

Effekt. 60 hk.

Knop. ?.

RN. 5169.

Motorskonert.

Levererades 1898 till J. Albers, Groningen, Holland.

1909. Såld till J Ralff, Burg a/f, Tyskland. Omdöpt till MATHILDE.

1910. På våren gjorde fartyget haveri utanför Göteborg. Bärgas av Kapten C F Larsson och fördes in till Göteborg där fartyget övertogs av Versicherungs AG Allianz, Berlin, Tyskland som förklarade fartyget totalförlust.  

1910 06 20. Såld på auktion till Rederi Ab Unda (J.A. Waller), Göteborg. 

1910 06. Flyttad till Lödöse varv för reparation.

1910 12 07. Omdöpt till IDA.

1912 08 13. Såld till p/r G.A. Engberg, Örn.

1915. Fick fartyget maskineri.

1916 04 14. Såld till p/r Sven Salén, J V hilbert, C M Andresson, O H Jansson och C F J Forsgren, Göteborg. 

1916 05 19. Sven Salén är huvudredare och ägare Rederi Ab Gothia.

1917 08 23. Såld till Oscar Lindberg, Stockholm.

1920. Upplagd i Gävle.

1920 02 11. Såld på auktion till Rederi AB Fraktfart, Stockholm.

1920 03 04. Såld till Per Olof Silfversköld, Malmö.

1920 12 21. Renoverad vid Brodins varv, Gävle.

1921 08. Såld till Adolf Faxe, Malmö.

1923 10 25. Såld på auktion till J.J. Malmberg, Gefle.

1923 12 18. Såld till p/r Johannes Andersson, Kållandsö.

1927 03 03. Såld till Isidor Brundin, Stockholm.

1931 04 16. Såld till Johan Gustaf Johansson, Stockholm.

1931 12 04. Avgick från Visby mot Stockholm, men förolyckades med man och allt i en storm utanför Landsort.

Bild saknas.

Tillbaka till Salén.

© 2016 faktaomfartyg.