T/S REGIN.

Byggd 1921 av Oskarshamns Varv, Oskarshamn.

Varvsnummer. 260.

Dimensioner. 71,46 x 10,98 x 4,30 m.

Efter ombyggnad. 73,00 x 10,98 x 4,30 m.

Brt/ Dwt. 1373/ 735.

Efter ombyggnad. Brt. 1431.

Maskineri. En Alfa Laval ångturbin.

Effekt. 1600 hk.

Knop. 14,0.

Passagerare. 465.

Hyttplatser. 64.

Efter ombyggnad. Bilar. 25.

RN. 6517.

IMO. 5528543.

Beställdes 1914 med namnet GAUTHIOD för att sättas in mellan Stockholm - Lübeck, men levererades först 1920 p g a metallbristen under första världskriget.

Levererades i december 1920 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1921 01. Insatt som expressångare mellan Köpenhamn - Malmö - Stockholm - Sundsvall - Luleå.

1922 - 1924. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Malmö och Stockholm - Malmö.

1925 - 1939. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö- Stockholm - Sundsvall - Luleå - Sundsvall - Stockholm - Malmö - Köpenhamn.

1940, 1942, 1945 och 1948. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Luleå.

Senare överflyttad till trafik mellan Stockholm - Finland.

1946. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Skelleftehamn samt Stockholm - Finland.

1946 - 1947. Under vintern, Utchartrad för trafik på Medelhavet.

1947. Åter i trafik på Finland.

1952. Ombyggd i Amsterdam, Holland, med annan stäv, med mera (enligt uppgift).

1960 06 01 - 1960 09 12. Insatt i de samseglande rederiernas trafik (Silja Line) mellan Norrtälje - Åbo med avgång klockan 10,00 från Norrtälje med ankomst 22,00 i Åbo, fartyget gick inte in till Mariehamn men en passbåt fanns att tillgå i Degerby på Föglö för Ålandsresenärerna. Resande från Stockholm kunde välja "snabbtåget" Finländaren som gick från Östra Station och vidare direkt ut på kajen i Norrtälje. Det var endast resande med båtbiljett som fick åka med detta tåg. Resan tog ca. 1,5 timme. Besättningen uppgick till 45 man varav 10 i befälsposition. Ombord fanns också en heltidsanställd rederilots.

1963. Såld till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn, Göteborg. Omdöpt till PRINSESSAN REGINA.

1963. Insatt i Sessanlinjen trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.

1963 -1967. Låg upplagd i Göteborg vid Skeppsbron under vintern, men restaurangen var öppen under vissa tider.

1967. Såld till upphuggning.

1968. Upphuggen i Göteborg (andra kvartalet).

T/S REGIN.

T/S PRINSESSAN REGINA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Sessan Linjen.

© 2012 faktaomfartyg.