M/S PRINZ HAMLET.

Byggd 1973 av Werft Nobiskrug, GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 679.

Dimensioner. 118,73 x 18,34 x 5,00 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5829/ 3036/ 1127.

Maskineri. Fyra Stork-Werkspoor 6TM410 dieslar.

Effekt. 11700 kW.

Knop. 22,5.

Passagerare. 1100.

Hyttplatser. 572.

Bilar. 225.

Lastmeter. 444.

IMO. 7320332.

1972 10 05. Beställd.

1972 11 15. Kölsträckt.

1973 05 26. Sjösatt.

Levererades 8 november 1973 till Prinzen Line Schiffahrtsges, mbH & Co, Hamburg, Tyskland.

1973 11 12. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1975 03 06 - 1973 04. Ur trafik på grund av maskinproblem.

1977. Såld till Färhshiffges "Prinz Malcom" Kröger, dr Prüssman & Co, Hamburg, Tyskland, samma trafik.

1983. Såld till Prinzen Line Schiffahrtsges, mbH & Co, Hamburg, Tyskland.

1984 09 11 - 1984 09 14. Utchartrad till NATO för en rundresa mellan Hamburg - Southampton - Zeebrügge - Hamburg.

1984 09 28 - 1984 09 30. Utchartrad till NATO för en rundresa mellan Harwich - Zeebrügge.

1985 03 06 - 1985 03 25. Utchartrad till NATO för en rundresa mellan Hamburg - Oslo - Andalsnes - Tromsö - Dundee - Hamburg.

1987 04 04. Sista dagen i trafik mellan Hamburg - Harwich.

1987 04 05. Upplagd.

1987 05 04. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1987 05 05. Ankom Esbjerg.

1987 05 11. Omdöpt till PRINS HAMLET.

1987 06 03 - 1987 08 17. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle och Göteborg - Newcastle.

1987 10 07 - 1987 10 12. Utchartrad till NATO för rundresa mellan Newcastle - Bremerhaven - Newcastle - Bremerhaven - Esbjerg.

1987 10 22 - 1987 10 29. Utchartrad till NATO för rundresa mellan Esbjerg - Emden - Newcastle - Bremerhaven - Newcastle - Esbjerg. 

1987 11 21 - 1988 03 02. Insatt som fraktfärja mellan Esbjerg - Newcastle.

1988 03 02. Avgick Esbjerg mot Rosslare.

1988 03 03 - 1988 04 28. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1988 05 11 - 1988 09 13. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle och Göteborg - Newcastle.

1988 09 16 - 1988 09 20. Utchartrad till NATO för resa mellan Esbjerg - Harwich.

1988 09 23. Ankom Frederikshavn Værft A/S, Frederikshavn för varvöversyn.

1988 09 29. Såld till Sail Pride Inc, (Stena Ab), Monrovia, Liberia.

1988 10 03. Såld till Stena RoRo Line Ltd, Nassau, Bahamas, Omdöpt till STENA BALTICA. Aldrig insatt i trafik för Stena Line.

1988 11. Utchartrad till Polska Zegluga Baltyska, Kolobrzeg, Polen. Omdöpt till NIEBOROW. Satt under Polsk flagg, hemmahamn Kolobrzeg.

1988 11. Insatt i Polferries trafik mellan Ystad - Swinoujscie.

1989 11. Såld till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen. Insatt mellan Malmö - Swinoujscie, Oxelösund - Gdansk, Nynäshamn - Gdansk.

1999 01. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1999. Insatt mellan Nynäshamn - Gdansk, Ystad - Swinoujscie.

2002. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

2002 10. Såld till Adriatic Lines SA, Monaco. (Prekookeanska Plovidba, Bar, Montenegro). 

2002 11 10. Sista dagen i trafik mellan Ystad - Swinoujscie.

2002 11. Omdöpt till SVETI STEFAN II. Satt under Bahamaflagg, hemmahamn Nassau.

2002 11 31. Avgick Gdansk mot Bar.

2003 01 26. Insatt mellan Bar - Bari.

2003. Under sommaren, insatt mellan Bar - Ancona.

2011 03 02. Ankom Valletta med 400 evakuerade från Sierta och Ras Lanut, Libyen.

2011 05 26 - 2011 06 20. Utchartrad till Adriatica Lines. Insatt mellan Bari - Durres.

2017 05 14. Avgick Bar mot Aliaga, Turkiet.

2017 05 17. Ankom Aliga, Turkiet för upphuggning.

M/S PRINZ HAMLET.

 Däcksplan.

M/S PRINS HAMLET.

 M/S STENA BALTICA.

M/S NIEBOROW.

M/S SVETI STEFAN II.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Prinzen Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Prekookeanska Plovidba.

© 2017 faktaomfartyg.