M/S PRINSESSAN DESIRÉE.

Byggd 1971 av Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.

Varvsnummer. 190.

Dimensioner. 123,45 x 19,60 x 5,25 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5694/ 2861/ 1800.

 Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 8772/ 2631/ 1819.

Maskineri. Åtta Nohab SF 112 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 1400.

Hyttplatser. 126.

Bilar. 230.

RN. 11210.

IMO. 7037806.

Systerfartyg. PRINSESSAN CHRISTINA.

1970 11 20. Sjösatt.

Levererades 3 juni 1971 till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg. (Sessan Linjen).

1971 06 04. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1980 01 01. Bildas driftbolaget Sessan Tor Line, Göteborg med dom två rederierna Tor Line och Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen Ab, Göteborg som delägare.

1981 02. Registrerad för Stena Line, Göteborg.

1981 02 - 1981 04 10. Insatt i Stena Sessan Lines för trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.

1981 04. Utchartrad till Bandi Line för trafik mellan Irland - England.

1981 05 06 - 1981 06 07. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1981 07 09 - 1981 08 10. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1981 09. Åter från charter. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn/ Upplagd.

1982 06 26 - 1982 09 05. Utchartrad till Sally Line U.K. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque. Får artistnamnet "VIKING 2" målat på sidan.

1982 10. Åter från charter och upplagd i Göteborg.

1983 03. Överförd till Varberg-Grenå Linjen Ab, Varberg. (Stena Line Ab). Omdöpt till EUROPAFÄRJAN . Insatt mellan Varberg - Grenå.

1984. Registrerad för Stena Line Ab, Göteborg.

1984. Registrerad för Varberg-Grenå Linjen AB, Varberg.

1985. Registrerad för Lion Ferry Ab, Varberg. Omdöpt till EUROPAFÄRJAN II

1985. Insatt mellan Varberg - Grenå (under sommarmånader, även trafik mellan Helsingborg - Grenå).

1987 03. Omdöpt till LION PRINCESS.

1988. Registrerad för Stena Ab.

1989 10 29. Läggs trafiken ner mellan Helsingborg - Grenå.

1989 10 30. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1990. Vissa turer även mellan Halmstad - Grenå.

1993 12. Såld till Scandi Lines A/S, Sandefjord, Norge.

1994 03. Blir renoverad och uppfräschad vid Götaverken, Göteborg. Omdöpt till BOHUS.

1994 04 14. Insatt mellan Strömstad - Sandefjord. Är även avlösare på linjen Larvik - Frederikshavn.

1994 04.  (kan även skett i maj), Kolliderade BOHUS med CONBERRA i tjømebåen. BOHUS gick tillbaka till Sandefjord där fartyget reparerades vid  Framnäs Mekaniske Verksted. Det var en ca 30 meter lång reva vid restaurangen som måste repareras.

1999 01 01. Registrerad för Color Line A/S, Oslo.

2006 11 26. På resa mellan Strömstad - Sandfjord så gick en hydralslang sönder till styrmaskineriet i det hårda vädret och rodret låste sig mot babord, men Kapten lyckades köra med bogpropeller så man kunde söka upp lä vid Bastö där man kunde reparera hydraliken. Gick in till Sandfjord senare under kvällen.

2011 01 10. Fastande en tross i en av stabilisatorerna och försenade avgången från Strömstad.

2011 06 03. Så fick man problem med kylvattnet och motorerna stoppades, man drev i ca 15 minuter innan man fick igång maskineriet igen.

2011 10 09. Vid avgång från Strömstad, så slog det upp en eldslåga från skorstenen. Visade sig vara ett fel i ett munstycke som gav för mycket bränsle vid start, dock så satte det automatiska eldsläckningssystemet igång och fartyget försenades 2,5 timme.

Däcksplan.

M/S PRINSESSAN DESIRÉE.

M/S EUROPAFÄRJAN.

M/S EUROPAFÄRJAN II.

M/S LION PRINCESS.

M/S BOHUS.

M/S BOHUS.

Ombord.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Scandi Line.

Tillbaka till Color Line.

© 2012 faktaomfartyg.