M/S PRINS HENDRIK.

 Byggd 1932 av NV Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen, Holland.

Varvsnummer. 196.

Dimensioner. 50,29 x 12,49 x 3,96 m.

Efter ombyggnad. 58,52 x 12,49 x 13,96 m.

Brt/ Nrt. 518/ 34.

Efter ombyggnad 1941. Brt/ Nrt. 672/ 190.

Maskineri. En 6-cyl. Schelde Sulzer diesel kopplad till två elmotorer.

Effekt. 1110 hk.

Efter maskinbyte 1941. En 8-cyl, Werkspoor Sulzer diesel kopplad till två elmotorer.

Effekt. 1700 hk.

Knop. 11,0.

Passagerare 750.

Efter ombyggnad 1949. 1000.

Bilar. 25.

Efter ombyggnad. 35.

IMO. 7438024.

1932 06 20. Sjösatt.

Levererades i oktober 1932 till Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, Holland.

1932 10 22. Insatt mellan Vlissingen - Breskens.

1940 05 17. Borrades fartyget i sank av dom Holländska myndigheterna i staden Breskens efter det att Tyskland hade ockuperat Holland.

1940 08. Bärgad och bogserad till De Schelde varvet i Vlissingen, Mycket av överbyggnaden vart bortplockat vid bärgningen. Vid varvet företogs förlängning och ombyggnad av fartyget.

1942 02. Färdigt vid varvet, Lades upp.

1944 10. Borrades i sank av den Tyska ockupations makten i staden Vlissingen.

1947 06. Bärgad och bogserad till De Schelde varvet i Vlissingen.

1949 12 10. Insatt i trafik igen mellan Vlissingen - Breskens.

1968. Såld till E. Zammit & Sons, Valletta, Malta.

1969 03 28. Bogserad från Vlissingen av den tyska bogserbåten Fairplay XI.

1969 04 10. Ankom fartyget till Valletta.

1969 04. Insatt mellan Marfa Point - Gozo.

1970. Omdöpt till CALYPSOLAND.

1978. Tagen ur trafik.

1979 och 1981. Använd som fraktfärja, men mest upplagd.

1984. Såld till Sartad Shipbreakers, Malta för upphuggning.

1984 09. Påbörjades upphuggningen.

1985 05. Var bara skrovet kvar.

1985 07 30. Var hela fartyget upphugget.

M/S PRINS HENDRIK.

 Tillbaka till PSD.

Tillbaka till Gozo Channel.

2017 faktaomfartyg.