M/S PRIMULA.

Byggd 1960 av Finnboda Varv Ab, Nacka.

Varvsnummer 373.

Dimensioner. 48,00 x 15,36 x 3,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1064/ 351/ 370.

Maskineri. Två Ruston & Hornsby 8 VEBCM dieslar.

Effekt. 1358 kW.

Knop 14,0.

Passagerare. 718.

Efter ombyggnad. 1200.

Bilar. 55.

Efter ombyggnad. 32.

Eller 7 långtradare.

RN. 10029.

IMO. 5284625.

1960 04 07. Sjösatt.

Levererades 1 maj 1960 till Linjebus International, Helsingborg. (Stockholms Rederi Ab Svea).

1960 05 19. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1976 09 22. Såld till Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling, Holland.

1976 10. Omdöpt till NOORD-NEDERLAND.

1976 10 31. Ankom Oranjewerf, Amsterdam, Holland för ombyggnad av bogporten med mera.

1977 06 18. Insatt i trafik mellan Harlingen - Terschelling.

1990 05. Såld till Atlantic Ferries, Lagos, Nigeria. Omdöpt EUNICE OF ECOWAS. Avgick under St Vincent flagg med en besättning från Wijsmuller (Ett företag som hyr ut besättningar för transportera fartyg till sina nya ägare).

1994 11. Såld till Redfern Ferries, Lagos, Nigeria. Omdöpt till EL-SHADDAl.

2001 12 15. Avgick Cotonou mot Lome.

2001 12 18. Ankom Lome, (Toga).

2004. Fartyget namn skrivs som BY EL-SHADDAI. (Ingen uppgift hos Lloyds register).

2004 01 03. Fick fartyget maskinhaveri på resa mellan Ghana - Liberia med 225 Liberianska flyktingar ombord, som var på hemväg. Drev omkring i ca 5 dagar innan det Holländska marin fartyget HR. MS ROTTERDAM kom fram och tog över flyktingar, så dom kunde komma tillbaka till Liberia. Tydligen så är maskinerit på fartyget i mycket dåligt skick, dock inga nyheter om vart det tog vägen.

2004 07 20. Avgick Monrovia mot Apapa, Lagos.

2014 06. Tydligen existerar fartyget fortfarande.

M/S PRIMULA.

 

M/S NOORD-NEDERLAND.

M/S EL-SHADDAI.

Tillbaka till Linjebus.

Tillbaka till Rederij Doeksen.

© 2014 faktaomfartyg.