S/S PREUSSEN.

Byggd 1909 av Schiffswerft AG Vulcan, Stettin-Bredow, Tyskland.

Varvsnummer. 293.

Dimensioner. 113,80 x 16,26 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2849/ 1090/ 2425.

Maskineri. Två 3-cyl, Schiffswerft AG Vulcan, Stettin-Bredow ångmaskiner.

Effekt. 3974 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 975.

Järnvägsvagnar 16.

Spårlängd. 160 meter.

Spår. 2.

IDno. 5607903.

1909 04 03. Sjösatt.

Levererades i juni 1909 till Preußisch-Hessische Staatsbahn, Königlich-Preußische Eisenbahndirektion Stettin, Tyskland. (Hemmahamn Sassnitz).

1909 07 07. Insatt mellan Sassnitz - Trelleborg.

1909. Registrerad för Deutsche Reichseisenbahnen.

1914 08 05. Rekvirerad av Kejserliga Marinen. Skulle byggas om till minutläggare för insatts på Nordsjön.

1914 08 15. Återlämnad till Deutsche Reichseisenbahnen.

1915 10 07. Ställdes trafiken in.

1915 10 11. Öppnades trafiken igen, men endast för last.

1915 10 15. Kolliderade med Torpedbåt T1100 som sjönk.

1924 01 25. Fast i isen i ca tre veckor.

1924 02 12. Registrerad för Deutsche Reichsbahngesellschaft, RBD Stettin, Reichsbahnmaschinenamt Stralsund.

1924 10 01. Registrerad för Deutsche Reichsbahn, RBD Hamburg-Altona.

1926 04 29. Så kolliderade Hapag ångaren COBRA med flytdockan i Stettin där S/S PREUSSEN låg för översyn. Dockan fick slagsida.

1933 - 1938. Använd flera gånger för Seedienst Ostpreussen mellan Kiel - Swinemünde - Pillau.

1937. Överförd till Deutsche Reichsbahn, Sassnitz, Tyskland.

1937 04. Breddades sidodörrarna med 90 cm så man kunde transportera bilar.

1937 12 10. Strandade fartyget utanför Rügen i Tyskland.

1937 12 31. Fick man loss fartyget från grundet och bogserades till Stettin för reparation.

1938 01 05. Påbörjades reparations arbetet vid Stettiner Oderwerke.

1942 06 27. Ställdes trafiken in.

1944 11 04. Vart färjan inkallad till Tyska marinen.

1945 10 21. Upplagd i Aarhus.

1945 11 - 1946 03 20. Insatt för dom allierade som trupptransportfartyg mellan Travemünde - Trelleborg/ Lübeck - Gdynia.

1946 03 23. Överlämnad som krigsskadestånd till Sovjetunionen. Omdöpt till KRILYON, hemmahamn Odessa. 

1946 03. Avgick Lübeck mot Fjärran Östern.

1946 05. Ankom Vladivostok för ombyggnad. Efter ombyggnad insatt mellan Vladivostok - Kamtschatka.

1957 - 1959. Ombyggd vid Sowkitsudostroij, Dalian.

1975 07 03. Lades fartyget upp som logementsfartyg i Vladivostok.

1980. Det finns lite olika rapporter ifrån Vladivostok om fartygets öde där vissa säger att fartyget är upphugget och vissa säger att det finns kvar.

S/S PREUSSEN.

Tillbaka till Deutsche Reichsbahn

© 2015 faktaomfartyg.