T/S PASTEUR.

Byggd 1939 av Chantiers de l'Atlantique de St Nazaire, Frankrike.

Varvsnummer. R8.

Dimensioner. 212,17 x 27,55 x 9,35 m.

Brt. 29253.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 32260/ 17023/ 8574.

Maskineri. Fyra Parsons-Penhoët ångturbiner.

Effekt. 50000 hk.

Efter ombyggnad. 60000 hk.

Knop. 23,5.

Passagerare. 751.

Efter ombyggnad. 1122.

Hyttplatser. 751.

Efter ombyggnad. 1122.

IDno. 5051145.

1938 02 15. Sjösatt och döpt.

1939 03. Under utrustning bryter det ut en brand ombord som kunde släckas men gjorde att leveransen blev försenad.

Levererades i augusti 1939 till Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Bordeaux, Frankrike.

1939 09. Den första planerade resan mellan Bordeaux - Buenos Aires ställdes in på grund av WW II. Fartyget lades upp i St Nazaire

1940 06 02. Fraktade fartyget över den Franska guldreserven till Halifax, Kanada.

1940 08. Övertagen av Brittiska myndigheter och satt under management av Cunard-White Line, Liverpool för att bli trupptransportfartyg. Hemmahamn London. Använd som trupptransportfartyg och miltärt lasarettsfartyg mellan Kanada - Sydafrika - Australien - Sydamerika.

1945 06. Återlämnad till Franska myndigheter. Hemmahamn Bordeaux. Insatt som trupptransportfartyg.

1946 04 11. Management Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Bordeaux, Frankrike. Fortsatt insatt som trupptransportfartyg, bland annat till Vietnamn med Franska soldater.

1950. En resa med Nederländska soldater från Indonesien till Nederländerna.

1954 - 1956. Trupptransportfartyg mellan Frankrike - Algeriet.

1956. Upplagd i Toulon.

1956. Aktiverad för resa till Port Said och hämta trupper.

1957. Upplagd i Brest.

1957 09 18. Såld till Norddeutscher Lloyd, Bremen, Västtyskland. Omdöpt till BREMEN.

1958 01 - 1959. Ombyggd vid Bremer Vulkan, Bremen. Fler hytter och man bytte ut ångpannorna. Även skorstenen blev ombyggd.

1959 07 09. Insatt mellan Bremerhaven - Southampton - Cherbourg - New York.

1960. Gjordes det kryssningar till Karibien och Sydamerika.

1965 - 1966. Ombyggd vid Werft des Norddeutschen Lloyds, Bremerhaven.

1970 09 01. Fusionerades rederiet med Hamburg-Amerika Line och då bildades Hapag-Lloyd Ag, Hamburg, Västtyskland.

1971 10. Såld till International Cruises, Pireus, Grekland för leverans januari 1972.

1972 01. Övertagen av nya ägarna. Omdöpt till REGINA MAGNA. Insatt i Chandris cruises trafik.

1972 05 19. Första kryssningen från Limassol till Beirut - Haifa - Heraklion - Pireus - Katakolon - Korfu - Dubrovnik - Venedig.

1974 10 17. Upplagd i Pireus.

1977 10. Såld till Philippine Singapore ports Co of Saudiarabien, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till SAUDIPHIL 1.

1977 11 01. Ankom Jeddah, Saudiarabien för att bli logementsfartyg åt Filippinska arbetare.

1980. Såld till Philsimport International (Hongkong) Ltd, Manilla, Filippinerna. Omdöpt till FILIPINAS SAUDI I.

1980 06 09. Under bogsering av bogseraren SUMATRA mot Kaohsiung, Taiwan, kantrade fartyget och sjönk på position 7.35N/ 60.12E i Indiska oceanen.

T/S BREMEN.

T/S REGINA MAGNA.

Tillbaka till Hapag-Lloyd.

© 2020 faktaomfartyg.