M/S PARALLA.

Byggd 1971 av Eriksbergs Mekaniska verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 645.

Dimensioner. 199,02 x 28,71 x 9,56 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 13355/ 6852/ 20549.

Maskineri. Tre 18-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 19336 kW.

Knop. 22,5.

Lastmeter. ?.

RN. 11192.

IMO. 7027576.

Systerfartyg. ALLUNGA. DILKARA.

1970 08 20. Sjösatt.

Levererades 21 januari till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1971 01 23. Avgick Göteborg med frakt för ScanAustral

1971 03 05. Insatt i Pacific Australia Direct (PAD) trafik över Stilla havet.

1973 01 15. På resa mellan Tacoma och Oakland fartyget ut för mycket hårt väder och 6 containers gick överbord. 9 besättningsmän skadades i arbetet med att surra lasten.

1985 07 24. Fick fartyget haveri på växeln, när hon befann sig utanför Hawaii på resa till USA. drev omkring i sex dygn innan bogserbåten SMIT NEW YORK kom till assistans.

1985 08 08. Ankom fartyget under bogsering till Long Beach.

1985 08 09. Bogserades till Tacoma för slutlossning, därefter lades fartyget upp i avvaktan ifall det skulle repareras.

1985 10 27. Ankom Victoria BC, Kanada under bogsering för reparation. (Man tog växeln från systerfartyget ALLUNGA).

1985 12 13. Provtur efter reparation.

1986 01 20. Såld till US Maritime Administration, USA via American Automar IV Corp, Wilmington, USA, eftersom i USA kan inte militären köpa ett fartyg som inte för Amerikansk flagg.

1986 04 30. Avgick mot Sydkorea för byta av ena huvudmaskinen, som togs från systerfartyget ALLUNGA. Arbetet utfördes vid Hyundai Mipo dockyard, Ulsan Sydkorea.

1986 06 17. Avgick Ulsan mot Portland, Oregon.

1986 06 30. Ankom Northwest Marine Iron Works, Portland, Oregon för iordningställande.

1986 07 07. Övertagen av American Automar IV Corp, Wilmington, USA. Omdöpt till CAPE EDMONT.

1987 04 16. Var ombyggnaden klar och fartyget läggs upp i malpåse.

1990 08. Aktiverades fartyget för insatts som transport fartyg för Kuwait kriget.

1991. Vid årsskifte blir fartyget lagt i malpåse

M/S PARALLA.

M/S CAPE EDMONT.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.