S/S OIHONNA.

Byggd 1898 av Gourley Brothers & Co, Dundee, Skottland.

Varvsnummer. 180.

Dimensioner. 64,69 x 9,55 x 5,49 m. 

Brt/Nrt/ Dwt. 1072/ 470/ 366.

Maskineri. En 4-cyl, trippelexpansions ångmaskin.

Effekt. 1260 hk.

Knop. 12,5.

Passagerare. 163.

Hyttplatser. 163.

IMO. 5601162.

Systerfartyg. WELLAMO.

1898 02 23. Sjösatt.

Levererades 11 maj 1898 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Pris 668 000 FIM. Byggd för trafiken Stockholm - Åbo, men Ångfartygs Ab Bore hann före att öppna vintertrafik på linjen.

1898 05 23. Anlände OIHONNA för första gången till Stockholm, med 59 passagerare ombord. Insatt sommartid mellan Stockholm – Hangö - Helsingfors - St Petersburg och vintertid Stockholm - Hangö (- Reval).

1900 01 10. Efter att Bore havererat under nyårsnatten försökte Ångf. Ab Bore chartra OIHONNA. Men FÅA satte henne själva i trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1900 02. Var ofta OIHONNA försenad upp mot ett dygn på grund av isförhållanden.

1900 02 23. Ankom Stockholm efter sex dygns färd genom isarna. Följande resor inställdes.

1900 03 14. Åter i trafik och på resan Stockholm - Åbo förlorar hon alla fyra propellerbladen på Delet. Fartyget hade vinterpropellrar (Propellrar som man satte på inför vintersäsongen där bladen kunde skruvas av) och genom att trimma fartyget på fören kunde man skruva på tre reservblad, ett blad hade man redan bytt i Stockholm efter föregående resa. Väl framme i Åbo övertog man ett ytterliggare reservblad från systern WELLAMO. Det bladet skruvades på ute på Erstan dit man gick och ytterliggare en gång trimmade fartyget på fören.

1900 05 07. Uppehåll i trafiken under lite mer än en månad för upprustning. Under sommaren Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 

1900.  Under hösten återinsatt i vintertrafik Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1901 05 04. Sista resan Stockholm - Mariehamn - Åbo - Hangö - Helsingfors innan sommaruppehåll.

1901. Under hösten insatt Stockholm - Hangö - Reval. 

1902 02. Insatt mellan Stockholm – Hangö.

1902 05 13. Sista turen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg innan sommaruppehållet.

1902, 1903 och 1906. Under somrarna kryssningar till Nordkap och Spetsbergen för tyska intressen.

1902 11 08. Insatt Stockholm - Hangö (- Reval).

1903 02. Fastnade fartyget i svår packis och provianten som var beräknad för tre dagar tog slut, så man tvingades att bryta upp lasten som innehöll delikatesser. Man nådde Stockholm efter fem dygn, med på den resan var bland annat den kända upptäcksresande Sven Hedin.

1903 03 21. Resorna utsträcks till Helsingfors och 28/4 även till St Petersburg.

1903 05 14. Sista resan innan sommaruppehåll.

1903 06 14. Extra resa Stockholm - Helsingfors.

1903 09 17. Åter i trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. Från 1/10 ej längre via Hangö.

1903 10 17. Ur trafik i två veckor innan hon startar vinterturer Stockholm – Hangö – Reval.

1903 12. Endast Stockholm - Hangö.

1904 05 03. Sista turen innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1904 11 01 - 1905 04 30. I trafik Stockholm - Hangö.

1905 01 05, 02 14 och 02 28. Turen utsträckt till Reval.

1905 05 02. Stockholm - Hangö - Helsingfors.

1905 05 09. Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1905 05 18. Sista turen innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö.

1905 11 07. I trafik Stockholm - Hangö.

1905 11 14. Resan utsträckt till Helsingfors.

1906 01 16 - 1906 03 20. Fyra resor utsträckta till Reval.

1906 04 20. Går fartyget på grund i tjocka vid utgående från Hangö vid Ytterklints fyr med 105 passagerare ombord. Fartyget fastnade på grundet och tog in vatten i förrummet. Man försökte påkalla hjälp med bomber och strålkastare. När tjockan lättade skickade man en jolle med 8 man iland för att söka assistans. Senare anlände MURTAJA som tog passagerarna i land och bärgningsångaren SOLID som assisterade.

1906 04 21. Efter att dykare från SOLID tätat fartyget avgick man mot Stockholm.

1905 04 24. Ankom Stockholm.

1906 11 02 - 1907 04 30. I trafik Stockholm – Hangö. Under hösten även vidare till Helsingfors.

1907 01 08 och 04 02. Turer utsträckta till Reval.

1907 04 30 - 05 28. Ur trafik.

1907 05 28. I trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1907 11 01 - 1908 02 09. I trafik Stockholm - Hangö. Vissa turer utsträckta till Helsingfors eller Reval.

1908 02 09. Gick på ett grund vid Fileon i Ålands skärgård. Gled över grundet utan att få någon läcka och fortsatte till Stockholm. Vid ankomsten upptäcktes en 3 m lång buckla och ett skadat propellerblad.

1908 02 11. Avgick fartyget från Stockholm till Hangö och Reval. Efter det gick hon till Åbo för varvsbesök. Där åtgärdades skadorna från grundstötningen och fartyget och hon byggdes om invändigt.

1908 06 10. Insatt på ”Express- & turistturer” Stockholm - Helsingfors - St Petersburg.

1908 09 24. Visiterad vid Fejan efter att en koleraepedemi brutit ut i St Petersburg. Turerna endast till Helsingfors efter det.

1908 11 01 - 1909 04 30. Insatt Stockholm - Hangö. En del turer utsträckta till Reval och under hösten även till Helsingfors.

1909. Under sommaren insatt mellan Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1909 11 13. Efter avgång från Hangö grundstötte fartyget på Essgrundet nära Hyxor lotsplats. Dagen därpå lossades lasten i pråmar från Dalsbruk och fartyget kom loss.

1909 11 15. Fortsatte resan efter att man konstaterat att fartyget inte hade fått några skador. Vid Degerby tog OIHONNA över passagerarna från WELLAMO som grundstött där samma dag och de två systerfartygen följdes åt till Stockholm. Snötjocka medförde att fartygen tvingades kasta ankar i Furusundsleden och invänta bättre väder.

1909 11 16. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1910 05 01. Samtrafik med Ångfartyg Ab Bores ångare mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1910 09 01 - 1910 10 25. Flyttad till linjen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1910 11 05. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1911 03 04. Grundstötte på Kobba Klintar i snötjocka. Trots låg fart fastnade hon på grundet och tog in vatten i storrummet. Tullångaren AURA tog passagerarna till Mariehamn.

1911 03 07. Lasten lossades i en pråm bogserad av lotsångaren MAREOGRAF. Drogs sedan flott av bärgningsångaren HELIOS, som assisterades av MURTAJA och MAREOGRAF. HELIOS bogserade sedan OIHONNA till Stockholm.

1911 03 09. Tvingades man ankra i Furusundsleden med pumparna igång för att justera en av tätningarna som rubbats. Samma kväll anlände fartygen till Finnboda, där fartyget togs upp i dockan följande dag.

1911 04 03. Åter i trafik Stockholm - Mariehamn - Åbo efter reparationer.

1913 06 17. Flyttad till linjen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg.

1913 09. Åter till trafiken Stockholm - Åbo.

1914 08 01. Inställs turerna på grund av krigsoroligheter.

1916 04 30. När fartyget går från Gävle mot Mäntyluoto går hon upp mot Sundsvall för att kontrollera isarna och leta efter två försvunna fartyg. Hon hittar då besättningen från det sedan tre månader tillbaka försvunna fartyget ARIEL, som skruvats ner av isen. Man hittar även det andra försvunna fartyget LAPONIA som anländer tillsammans med OIHONNA till Mäntylouto den 2/5.

1918 01. Dockad på Beckholmen för reparation av bottenskador orsakade av isen.

1918 05 10- 1940. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1920 03 13. Tillfångatas den amerikanske journalisten och revolutionären John Reed som gömt sig i fartygets kolboxar. Han var på återväg med förfalskade papper efter ett illegalt besök i Moskva.

1922 - 1926. Insatt mellan Helsingfors - Stettin och Helsingfors - Lübeck - Köpenhamn. 

1927. Ersätts av nybyggda WELLAMO på Tysklandstrafiken.

1928 03 01. Ett halvt dygn försenad till Stockholm på grund av dimma.

1928. Sommartrafik Stockholm - Helsingfors. Även de följande somrarna och övriga delen av året Stockholm - Åbo.

1929 01 07. Fartyget nästan ett dygn försenat på grund av dimma.

1929 02. Upp till ett dygns förseningar på grund av isförhållandena, trots assistans av isbrytarna MURTAJA och VOIMA.

1929 03 01. Förlorade fartyget en av propellrarna på resa Stockholm - Åbo.

1931 11 13. Ett dygn försenad till Stockholm från Åbo på grund av dimma.

1933 05 07. Oihonna första turen från sommaren från Helsingfors till Stockholm.

1933 10 02. Årets sista resa Stockholm - Helsingfors.

1934 03 22. OIHONNA hinner upp HEIMDALL som avgått dagen före från Åbo vid Bogskär, där båda tvingas ankra på grund av dimma. De anländer följande kväll till Stockholm.

1935 05 05. Sommartrafik Stockholm - Helsingfors.  Gjorde även extra ålandsturer under sommaren.

1935. Till hösten åter till Stockholm - Åbo linjen.

1936 04 25. Ur trafiken Stockholm - Åbo för att under tre veckor rustas upp inför sommarseglationen Stockholm – Helsingfors.

1936 10 12. Åter på Stockholm - Åbo.

1937 10 29. Låg stilla i Ålands skärgård i 17 timmar på grund av dimma.

1938 05 08. Insatt Stockholm - Helsingfors.

1939. Under andra världskriget i trafik Stockholm - Åbo. Hon fick senare lastutrymmena ombyggda till stora logement med våningsängar för att kunna ta med hundratals krigsbarn på turerna.

1940 01 29. Så vart fartyget anfallet av Ryska bombplan vid Saggö. Kaptenen beordrade alla ned under däck. Fartyget hade luftvärnskanoner med svenska frivilliga som betjäning. Efter anfallet fördes passagerarna i land och avvaktade i en röd stuga innan man kunde fortsätta senare via Mariehamn.

1941 07 22. Ur Finlandstrafiken för att transportera ryssar från Helsingfors till tysk hamn, varifrån de tas till Turkiet och utväxlas mot finsk legationspersonal.

1943 09. Ett ryskt torpedplan släpper torped mot fartyget, genom en kraftigt gir undgår man  torpeden, som man observerat från bryggan.

1944. Beslagtagen av ryska kontrollkommissionen och använd av dem som förläggningsfartyg i Helsingfors.

1948 02 27. Återlämnad till FÅA i dåligt skick. Tagen till Wärtsilä - koncernens Ab Sandvikens skeppsdocka i Helsingfors för ombyggnad.

1949 07. Insatt Åbo- Mariehamn - Stockholm.

1952. Upplagd under hösten som reservbåt för nybyggda AALLOTAR.

1954 05 01. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde. En resa tar 53 timmar.

1959. Upplagd till hösten.

1960 10 02. Såld till SOGEDE, Gent för upphuggning.

1960 10 25. Lämnade Helsingfors bogserad av Mb Stein till Antwerpen.

S/S OIHONNA.

Tillbaka till F.Å.A.

Tillbaka till De Samseglande rederierna.

© 2012 faktaomfartyg.