S/S NYA ÅKERS KANAL.

Byggd 1871 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 96.

Dimensioner. 20,46 x 4,50 x 1,70 m.

Efter ombyggnad. 20,46 x 4,50 x 1,85 m.

Brt. 74.

Efter ombyggnad. Brt. 64.

Maskineri. En Bergsund ångmaskin.

Effekt. 73 kW.

Knop. ?

Efter maskinbyte. En Härnösand ångmaskin.

Effekt. 88 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. okänd diesel.

Effekt. 136 kW.

Knop.?.

Efter maskinbyte. En Scania DSI 11 diesel.

Effekt. 200 kW. 

Efter maskinbyte. En Scania DI 12 diesel.

Effekt. 257 kW.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 98.

RN. 1591.

Levererades i september 1871 till Bolaget för Ångbåtsfart på Åkers Kanal, Stockholm.

1871. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme.

1876. Omdöpt till ÅKERS KANAL.

1884 06. Såld till G F Lundberg, Stockholm. Omdöpt till LOFÖ.

1884 06. Insatt mellan Stockholm - Lullehov - Lunda.

1884 08 19. Vid avgång från Riddarholmen fick man väja för TESSIN och Kapten begär back i maskin, men av okänd anledning så blir det tvärtom, full fart framåt och fartyget kör in i järnvägsbron, där det blir skador på mast och överbyggnad.

1885. Såld till Firma Wilhelm H. Kempe, Södertälje. Omdöpt till TROSA.

1885. Insatt mellan Stockholm - Södertälje - Trosa.

1887. Så går man ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren, för att bilda Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje.

1897. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till GURLI.

1897. Insatt som hjälpbåt mellan Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn.

1898 08 06. Såld till Nora - Nylands Ångbåts AB, Härnösand. 

1898 08. Insatt mellan Härnösand - Noraström.

1901 04 13. Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora.

1905. Ny ångmaskin och panna installeras vid Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand.

1917. Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand.

1920. Ombyggd.

1935 04 02. Såld till p/r Gurli, Sundsvall (huvudredare Johan Valdemar Johansson).

1936 08 31. Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall.

1954 08 16. Såld till AB Emil Bredenberg, Sundsvall.

1954. Såld till AB Sturea (Kapen Sture Andersson), Stockholm.

1964. Motoriseras fartyget.

1972. Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm.

1975. Ny diesel installeras.

2000. Såld till Gustaf Myrsten, Slite. Påbörjas renovering av fartyget.

2009 12 21. Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm.

2012. Ombyggd vid Kummelnäs varv med bland annat ny inredning, nytt maskineri. fartyget kan göra stävtillägg.

2012 03 02. Återlevererad.

2012 03 12. Insatt i trafik för Sjövägen.

2012 06 - 2012 08. Insatt mellan Nybroplan - Hålludden för besökare till konsthallen Artipelag.

2012. Insatt på linje 80 (Sjövägen).

M/S GURLI.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2014 faktaomfartyg.