M/S NORWEGIAN CRUSADER.

Byggd 1978 av Nylands Verksted, Oslo, Norge.

Varvsnummer. 792.

Dimensioner. 134,75 x 21,65 x 6,53 m.

Brt/ Dwt. 9368/ 5290.

Efter ombyggnad. GT. 5309.

Maskineri. Två MaK 12M453AK motorer.

Effekt. 6620 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1272.

IMO. 7724253.

Systerfartyg. NORWEGIAN CHALLENGER. NORWEGIAN CONQUEROR.

1978 02 20. Kölsträckt.

1978 09 15. Sjösatt.

Levererades 30 december 1978 till Steineger & Wiik, Norge. Utchartrad till Norient Line, Norge. 

1979 01. Insatt mellan Hamburg - Bremerhaven - Rotterdam - Antwerpen - Jeddah - Singapore - Hongkong - Keelung - Busan - Tokyo.

1980 04. Utchartrad till Ignazio Messina & C. S.p.A., Neapel, Italien. Omdöpt till JOLLY GIALLO. Insatt i Medelhavet.

1982 03. Avslutad charter. Omdöpt till NORWEGIAN CRUSADER.

1982 09. Såld till Ignazio Messina & C. S.p.A., Genua, Italien. Omdöpt till JOLLY GIALLO. Insatt i Medelhavet.

1984. Hemmahamn Neapel.

1993 04. Såld till Proofband Ltd (V Ships), Nassau, Bahamas. Omdöpt till MERCHANT BRAVERY

1993 04. Insatt för Merchant Ferries mellan Heysham - Warrenpoint.

1995 11 01. Insatt mellan Heysham - Dublin.

1998. Såld till Cenargo Nav, Ltd, Nassau, Bahamas.

2001. Överförd till Cenargo Nav Ltd (Bluewater Marine Management Ltd) Nassau, Bahamas.

2002 04. Insatt för Norse Merchant Ferries.

2003. Såld till Proofband, Nassau, Bahamas.

2004 11 15. Såld till Bravery International Shipping, Montego Bay, Jamaica.

2007 03. Utchartrad till Scandlines.

2007 03 22 - 2007 04 03. Insatt mellan Århus - Aabenraa - Klaipeda.

2007. Utchartrad till NISCO.

2008. Insatt mellan Barcelona - Alger.

2008 04. Såld till West Express Shipping A/S, Nassau, Bahamas. Satt under Jamaica flagg, hemmahamn Montego Bay. 

2008 05. Ankom Algeciras.

2008 05 09. Omdöpt till WEST EXPRESS.

2008 05 18. Utchartrad till Seatruck Ferries. Insatt mellan Heysham - Warrenpoint. 

2008 05 22. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2008 06 16 - 2009 01. Insatt mellan Heysham - Warrenpoint. 

2009 01 09 - 2009 01 12. Utchartrad till IoSMP & Co Douglas, Isle Of Man. Insatt mellan Douglas - Heysham.

2009 03. Avgick mot Medelhavet.

2009 04. Insatt för MISA, Beirut, Libanon mellan Marseille - Algier.

2009 07. Upplagd i Gibraltar.

2010 09. Såld till Reserved Capital Enterprise Co, Phnom Penh, Kambodja. Omdöpt till ULFET.

2012. Ombyggd till tågfärja. 

2012 02. Registrerad för Reserved Capital Enterprise Co, Matadi, Zaire. Omdöpt till ULFAT.

2012. Insatt i trafik på Svarta havet.

2016 08. Satt under Kongo flagg, hemmahamn Matadi.

2017 03. Registrerad för Reserved Capital Enterprise Co, Zanzibar, Tanzania.

2019 09. Såld till Shega Trans SA, Doula, Kamerun. Omdöpt till OTTO.

2020 01. Såld till Turkiska upphuggare.

2020 01 31. Ankom Ersay Gemi Geri Donusum, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S NORWEGIAN CRUSADER.

M/S JOLLY GIALLO.

M/S MERCHANT BRAVERY.

M/S WEST EXPRESS.

Tillbaka till Ignazio Messina.

Tillbaka till Merchant Ferries.

Tillbaka till Norse Merchant Ferries.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Seatruck Ferries.

Tillbaka till IoSMP.

© 2024 faktaomfartyg.