S/S NORRA FINLAND. 

Byggd 1885 av Motala Varf, Norrköping. 

Varvsnummer. 365.

Dimensioner. 51,20 x 8,07 x 3,40 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 578/ 340/ 480.

Maskineri. Två 2-cyl, compoundångmaskiner.

Effekt. 480 hk.

Knop. ?.

RN. 5026.

IDno. 3005026.

Levererades 23 mars 1885 till Torneå Ångbåts AB, Torneå, Finland.

1888. Utgick ifrån Finland och angjorde Sundsvall m.fl. norrlandsstäder.

1892 04 21. Såld till Finska Ångfartygs AB, Helsingfors.

1892 04. Insatt mellan Stockholm - Finland - St Petersburg.

1892 06. Insatt mellan Finland - Reval - Stettin.

1906. Insatt mellan Stockholm - Riga.

1908. Red AB Svea erbjuds att köpa fartyget av Konsul Krogius i Helsingfors. Avböjer dock erbjudandet.

1909 03 18. Såld för 100000 SEK till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Omdöpt till ODIN.

1909 - 1914. Insatt mellan Stockholm - Riga.

1911. Fick fartyget nytt maskineri och nya ångpannor. 

1914 - 1920. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1922. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Husum - Nordmaling - Norrbyskär - Holmsund - Sikeå - Gumboda - Kallviken - Skelleftehamn - Kåge.

1923 - 1925. Insatt mellan Norrköping - Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Husum - Nordmaling - Norrbyskär - Holmsund - Sikeå - Gumboda - Kallviken - Skelleftehamn - Kåge.

1925 11 24. Gick fartyget på grund vid Skötgryndan vid inloppet till Skelleftehamn.

1926 03. Efter mycket arbetet kom fartyget loss från grundet.

1926 06 05. Ankommer fartyget Finnboda Varf för reparation.

1926 07 03. Åter i trafik.

1927 - 1929. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Malmö - Landskrona.

1930 - 1935. Insatt mellan Stockholm - Riga.

1933. Under sommaren, Insatt mellan Stockholm - Mariehamn under veckosluten.

1936 - 1944. Insatt mellan Stockholm och norrlandskusten.

1945 06. Såld till A/S Det Stavangerske D/S, Stavanger, Norge. Omdöpt till RYFYLKE.

1951. Såld till Comptoir Industrielle et Agricole, Liége, Belgien för upphuggning.

1951 06 23. Ankom Liège, Belgien på sin sista resa..

S/S ODIN.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.