M/S NIHON.

Byggd 1972 av Ab Öresundsvarvet, Landskrona.

Varvsnummer. 234.

Dimensioner. 275,22 x 32,29 x 11,90 m.

Efter förlängning. 289,47 x 32,29 x 11,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 50805/ 29152/ 35000.

Efter ombyggnad. 55241/ 18640/ 40972.

Maskineri. En DM850/1700VGS-12U och två DM850/1700VGS-IOU GV dieslar.

Effekt. 58561 kW.

Knop. 26,0.

RN. 11266.

IMO. 7214624.

1969 09 08. Beställd.

1971 11 26. Sjösatt.

Levererades 17 maj 1972 till Ab Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg.

1978 08. Överförd till Broströms Rederi Ab, Göteborg.

1984 06 01. Såld till Rederi Ab Transocean, Göteborg.

1984 09 25. Ankom Hyundai Mipo Dockyard, Ulsan, Sydkorea för att förlängas med ca 14 meter.

1984 10 30. Återlevererad efter förlängning.

1986 11. Överförd till Swedish Liners KB, Göteborg.

1988 04. Såld till Transatlantic Shipping (Norway), Ltd, Norge, men behöll hemmahamnen Göteborg.

1991 11. Såld till The East Asatic Ltd A/S, Nassau, Bahamas. (Det Østasiatiske Kompagni).

1991 11 29. Övertagen i Rotterdam av dom nya ägarna.

1993 04. Såld till Brail Transport Corp, Nassau, Bahamas (A P Møller). Omdöpt till LADBY MAERSK.

1995 09. Såld till Rationis Enterprise Inc, Meditterranean Shipping Co S.r.l), Panama. Omdöpt till LADBY.

1995 10 05. Avgick Hamburg.

1996 01 27. Omdöpt till MSC CARLA.

1997 11 24. På resa mellan Le Havre - Boston bröts fartyget itu utanför Azorerna på position 39.31N/25.01W under resa mellan Le Havre - Boston.

1997 11 30.  Gick förskeppet till botten.

1997 12 20. Bogserades akterskeppet in till Las Palmas, Kanarieöarna.

1998 01 31. Ankom akterskeppet under bogsering till Gijon, Spanien där den delen höggs upp.

M/S NIHON.

M/S LADBY MAERSK.

Tillbaka till Svenska Ostasiatiska.

Tillbaka till Transocean.

© 2023 faktaomfartyg.