T/S NIEUW AMSTERDAM.

Byggd 1938 av Rotterdamsche DD Mij, Rotterdam, Holland.

Varvsnummer. 200.

Dimensioner. 231,20 x 26,80 x 9,63 m.

Brt/ Dwt. 36287/ 8221.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 36982/ 20715/ 8221.

Maskineri. Åtta Parsons-De Schelde ångturbiner. 

Effekt. 35100 psw.

Knop. 20,5 (max 22,8).

Passagerare. 1220.

Efter ombyggnad. 1187.

Efter ombyggnad. 1157.

Hyttplatser. 1220.

Efter ombyggnad. 1187.

Efter ombyggnad. 1157.

IMO. 5251719.

1936 01 03. Kölsträckt med namnet PRINSENDAM.

1937 04 10. Sjösatt.

1938 03 21. Färdigställd.

Levererades 15 april 1938 till Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij, (Holland-America Line), Rotterdam, Holland.

1938 05 10. Jungfrutur Rotterdam - New York.

1939 09. Vid krigsutbrottet, upplagd i New York.

1940. Kryssningstrafik från New York.

1940 05. Men på grund av den Tyska invasionen av Holland, så övertogs fartyget av Brittiska ministeriet för transport.

1940 09. Ombyggd till trupptransportfartyg i Halifax för 8000 personer. (Management Cunard Line).

1946 04 26. Första ankomst till Amsterdam efter krigsslutet.

1946 04. Uppfräschad och ombyggd vid Rotterdamsche DD Mij, Rotterdam, Holland.

1947 10 29. Första resan efter ombyggnad mellan Rotterdam - New York.

1961. Ombyggd.

1967 08 16 - 1967 12. Bytts ena ångpannan ut vid Wilton-Fijenoord, Rotterdam.

1971 12. Insatt i kryssningstrafik.

1972. Registrerad i Holländska Antillerna. Hemmahamn Willemstad.

1974 03 02. Ankom Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

T/S NIEUW AMSTERDAM.

Tillbaka till Holland-America Line.

© 2014 faktaomfartyg.