S/S MOTALA EXPRESS.

Byggd 1895 av Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping.

Varvsnummer. 21.

Dimensioner. 34,11 x 6,63 x 3,05 m.

Efter ombyggnad. 35,67 x 6,63 x 3,05 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 249/ 94.

Maskineri. En Jönköpings ångmaskin.

Effekt. 265 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 417.

Efter ombyggnad. 249.

RN. 2815.

IMO. 5242641.

1895 07 24. Sjösatt.

1895 08 21. Under leveransturen från Jönköping till Motala, så får man varmgång i maskin och man går åter till Jönköping för reparation.

Levererades 22 augusti 1895 till AB Motala Expressångare, Motala.

1895 08 24. Insatt mellan Motala - Jönköping.

1899 04 15. Såld till AB Jönköpings Expressångare, Jönköping.

1903 02 11. Insatt mellan Hjo - Hästholmen.

1903 05. Insatt mellan Jönköping - Motala.

1915 05. Såld till Ångfartygs AB Vista, Jönköping. Insatt mellan Jönköping - Visingsö - Gränna.

1920 08 22. Bryter en brand ut ombord när fartyget ligger i Jönköping, branden släcks snabbt, men en besättningsman omkommer.

1931 05. Såld till AB Vättertrafik, Jönköping. Insatt under sommaren på turisttrafik mellan Jönköping - Visingsö - Gränna.

1962 11. Såld till Rederi AB Kind, Motala.

1989. Såld till Bergmans Ångfartygs AB, Motala.

2000 06 21. Går fartyget på grund vid Aspa Bruk i Norra Vättern och börja ta in vatten, skepparen väljer att köra upp på grunt vatten för att inte sjunka. De runt 70 passagerarna evakueras. Hållet i skrovet repareras provisoriskt, så man kan dra loss det och bogsera fartyget till Motala och torrdockan där för inspektion.

2005 02 14. Såld till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, Stockholm. Planer fanns att ta bort en del av stäven för att på så sätt kunna få ut fartyget från Vättern.

2010 09 23. Så beslutar man att flytta fartyget från Motala till Stockholm.

2010 09 27. En tre meters bit av stäven tas bort vid ett vattentätt skott.

2010 10 11. Så lämnar fartyget Motala docka för att för första gången komma ut från Vättern.

2010 10 13. Så lämnar slussen vid Mem och är ute i Östersjön för första gången. 

2010 10 13. Ankom Gryts varv för montering av stäven.

2010 10 30. Avgick Gryts varv mot Stockholm.

2010. Påbörjas renovering av fartyget.

2012 09 21. Första kommersiella turen.

2013 06. Flyttat till Strandsvägskajen.

S/S MOTALA EXPRESS.

Tillbaka till Rederi Ab Kind.

© 2015 faktaomfartyg.