S/S MIRAMAR.

Byggd 1938 av Helsingborgs Varf, Helsingborg.

Varvsnummer. 58.

Dimensioner. 78,20 x 11,66 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1544/ 1096/ 2460.

Maskineri. 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 800 hk.

Knop. 10,5.

RN. 8271.

IMO. 3008271.

Systerfartyg. IRENE.

Levererades i juni 1938 till Rederi AB Erling (Ivar H Galeen), Göteborg.

1938. Rederiet ansöker om att få mönstra "kulier" ombord då fartyget skall gå på tidsbefraktning i Fjärran Östern av en befraktare på Borneo.

1940 03. Såld till Rederi AB Reut (H A Reuter), Göteborg. Övertogs i Hong Kong.

1941 12. Beslagtogs av Japanska myndigheter i Saigon.

1943 04. Frigiven av Prisdomstolen i Sasebo men återlämnades ej.

1944. Gick under japansk flagga. Japanska staten stod som ny ägare. Omdöpt till TEIZAN MARU.

1945. Beslagtagen av USA efter krigsslutet.

1945. Övertagen av krigsförsäkringsgivaren (Maurice Voss)

1946. Upplagd i Sakai.

1949. Reparationsarbeten i Osaka, Japan.

1949 09. Återlämnad till rederiet.

1950. Såld till Far East Enterprising Co Inc, Hong Kong. Registrerad i Panama. Omdöpt till ORBITAL.

1952. Såld till Chinese Shipping (Cosco), Kina. Omdöpt till HO PING 11.

19??. Vidare öden okänt, sista spår är från Kina.

S/S MIRAMAR.

Tillbaka till Reuter.

© 2017 faktaomfartyg.