M/S MILORA.

Byggd 1979 av Ankerløkken Værft A/S, Florø, Norge.

Varvsnummer. 110.

Dimensioner. 162,00 x 20,20 x 4,50 m.

Efter ombyggnad. 198,51 x 22,35 x 7,03 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 15,195/ 4,558/ 6,260.

Maskineri. Två Lindholmen-Pielstick 16PC2V dieslar.

Effekt. 11769 kW.

Knop 16,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. Spårlängd. 815 meter.

IMO. 7727334.

Levererades i april 1979 till A/S Milora, Tönsberg, Norge.

1979 04. Insatt mellan Nord Europa - Afrika.

1983 09 - 1983 10. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark. Insatt mellan Felixstowe/Immingham - Köpenhamn - Helsingborg.

1983. Såld till Salénia Ab, Stockholm. Omdöpt till SCANDIC WASA. Insatt mellan Nord Europa - Afrika.

1984. Såld till Stockholm Chartering AB, Stockholm.

1985. Såld till DSB, Köpenhamn, Danmark.

1986 01 01. Övertagen av DSB, Köpenhamn, Danmark.

1986 03 25. Ankom fartyget Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark för ombyggnad till tågfärja. Förlängd med 36 meter, samt att "kindpåsar" byggdes föröver för att få plats med spår.

1986 10 06. Omdöpt till TREKRONER.

1986 12 22. Insatt i DanLink trafik mellan Köpenhamn - Helsingborg.

1997 01 01. Överförd till Scandlines A/S.

2000 06 30. Sista dagen i trafik mellan Köpenhamn - Helsingborg.

2000 07 01. Upplagd i Nakskov, Danmark.

2004 02 02. Såld till Turkeys Alyans Chartering & Shipping, Istanbul, Turkiet.

2004 07. Omdöpt till ERDENIZ.

2004. Insatt mellan Erdemir - Zonguldak.

2013 11 26. Insatt mellan Tekirdag - Derince.

M/S MILORA.

 

M/S SCANDIC WASA.

M/S TREKRONER.

M/S TREKRONER.

Översiktsritning.

M/S ERDENIZ.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Salén.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2014 faktaomfartyg.