S/S MIDAS.

Byggd 1883 av T & W,  Smith North Shields, England.

Varvsnummer. 82.

Dimensioner. 84,75 x 11,20 5,89 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1983/ 1460/ 2650.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 190 nhk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. En 3-cyl, trippel ångmaskin.

Effekt. 650 hk.

Knop. ?.

RN. 2957.

IDno. 1088734.

1883 05. Sjösatt.

Levererades 1883 till Hall Bros, Newcastle, England.

1896 09 27. Såld till Ångfartygs AB Tirfing (Axel Broström), Göteborg.

1896 10 21. Inregistrerad i Sverige. Omdöpt till HEMLAND.

1903. Ångmaskinen byggs om på Lindholmens varv, Göteborg och får tre cylindrar.

1905 09 21. Axel Broström avlider. Sonen Dan Broström övertar rederiet.

1921 10 03. Såld till H K H Pohlmann, Storängen. Omdöpt till ALLEGRO.

1924 01 16. Kolliderade utanför Helsingborg med S/S POLARIS av Stockholm. POLARIS förliste medan ALLEGRO kunde gå in till Helsingborg för reparation.

1924 12 08. Överförd till Rederi AB Allegro (H K H Pohlmann).

1925. Varvsbesök för reparation av ångmaskin.

1927. Varvsbesök för reparationsarbeten.

1931 10 08. Såld till Rederi AB Marcato (A Kristensen), Storängen.

1933  05 27. Såld på exekutiv auktion i Hudiksvall till Rederi AB Macedonia (Ivar Scheja), Stockholm. Köpesumma: 331: 53 kr.

1937 02 03. Såld till Nils Söderberg, Stockholm för 150 000 kr.

1937 03 25. Såld till Hanseatica Aschpurwis & Veltjens SA, Panama. Omdöpt till BALBOA i Hamburg.

1939. Överförd till Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Tyskland. Omdöpt till LÜTJEHÖRN.

1945 01 04.  Minsprängdes utanför Darsser Ort, 14 nautiska mil utanför Warnemünde. 

S/S HEMLAND.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Tirfing.

Tillbaka till Rederi Ab Macedonia.

© 2017 faktaomfartyg.