M/S MERCANDIAN GOVERNOR.

Byggd 1982 av Frederikshavn Værft A/S, Frederikshavn, Danmark.

Varvsnummer. 402.

Dimensioner. 131,70 x 20,00 x 4,66 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3041/ 1713/ 7200.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 4290/ 2444/ 2250.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 10076/ 3023/ 5012.

Maskineri. En MAK 12M453AK diesel.

Effekt. 3600 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 540.

Efter ombyggnad. Bilar. 275.

IMO. 8027810.

Systerfartyg. MERCANDIAN ADMIRAL II. MERCANDIAN AMBASSADOR II. MERCANDIAN PRESIDENT. MERCANDIAN DIPLOMAT. MERCANDIAN DUKE. MERCANDIAN PRINCE II. MERCANDIAN QUEEN II. MERCANDIAN SENATOR.

1982 02 03. Sjösatt.

Levererades i september 1982 till Mercandia Rederiet, Köpenhamn, Danmark. Insatt på olika charter uppdrag.

1984. Omdöpt till GOVERNOR.

1985. Omdöpt till MERCANDIAN GOVERNOR.

1986 05 22 - 1986 07 21. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1988. Utchartrad till DSB, Danmark. Blir ombyggd till bil och passagerar färja, Får även vid ombyggnad 3 Caterpillar-generatorer på 2000 hk kopplat till 2 Azimuth-propellrar för bättre kunna manövrera vid hamntillägg.

1988 03 30. Omdöpt till KRAKA.

1988 07 25. Avgick Ålborg mot Fredericia för kompletterande arbeten.

1988 08 08. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1997 01 01. Chartern övertagen av Scandlines A/S.

1997 06. Såld till Scandlines A/S, Köpenhamn.

1998 06 14. Sista dagen i trafik mellan Halsskov - Knudshoved.

1998 06 15. Upplagd.

1998. Insatt mellan Århus - Kalundborg, eftersom URD skulle byta maskineri.

1998. Upplagd i Nakskov.

1999 06. Såld till James Fisher of Liverpool (Global Marine Systems), London, England.

1999 07 02. Bogserad från Nakskov till River Tyne, England för ombyggnad till kabelläggningsfartyg.

2000 01. Omdöpt till WAVE VENTURE.

M/S MERCANDIAN GOVERNOR.

 

M/S KRAKA.

Däcksplan. Ombord.

M/S WAVE VENTURE.

Tillbaka till Mercandia.

Tillbaka till North Sea Ferries.

 Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2022 faktaomfartyg.