M/S MERCANDIA I.

Byggd 1989 av North East Shipbuilders, Sunderland, UK.

Varvsnummer. 11.

Dimensioner. 95,81 x 17,00 x 3,61 meter.

GT/ NT/ DWT. 4101/ 1230/ 1280.

Maskineri. Tio Cummins NTA-855-G2 dieslar.

Effekt. 2750 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 268.

Bilar. 170.

Eller 16 lastbilar och 85 bilar.

Typ SUPERFLEX III.

IMO. 8611556.

Systerfartyg. SUPERFLEX ALFA. SUPERFLEX BRAVO. SUPERFLEX CHARLIE. SUPERFLEX DELTA. SUPERFLEX ECHO. SUPERFLEX FOXTROT. SUPERFLEX GOLF.

SUPERFLEX HOTEL. MERCANDIA V. MERCANDIA VI. MERCANDIA II. MERCANDIA III. MERCANDIA IV. MERCANDIA VII.

1988 12 09. Sjösatt med namnet SUPERFLEX KILO för PZ Trading A/S, Nyborg, Danmark. 

1988. Överförd till Molarco Shipping A/S, Nyborg, Danmark.

1989 01 10. Provtur.

1989 04 11. Provtur.

1989 04. Såld till A/S Mercandia, Köpenhamn, Danmark.

1989 06 14. Avgick Sunderland mot Fredericia.

1989 06 16. Ankom Fredericia och blir upplagd.

1990 05 18. Upplagd i Kalundborg.

1990 11. Övertagen av Mercandias dotterbolag Kattegatbroen, Köpenhamn. Upplagd.

1992 04 27. Insatt för Kattegatbroen mellan Kalundborg - Juelsminde.

1994 10 08. Testades mellan Cuxhaven - Brunsbüttel under några dagar.

1994 11 19. Utchartrad till Ole V Jørgensen för test mellan Hundested - Grenå under en dag.

1995. Upplagd i Kalundborg.

1995 11. Insatt för Kattegatbroen mellan Kalundborg - Juelsminde.

1996 06 01 - 1996 06 23. Insatt för Sundbroen mellan Helsingør - Hälsingborg.

1996 06 24. Insatt mellan Kalundborg - Juelsminde.

1996 12 31. Läggs trafiken ner mellan Kalundborg - Juelsminde.

1997 01 31. Upplagd i Horsens.

1997 06 20 - 1997 09 14. Utchartrad till Litorina Line, Klintehamn, Sverige. (Litorina Ferry Gotland Ab, När, Sverige). Insatt mellan Klintehamn - Grankullavik.

1997 09 15. Upplagd i Horsens, Danmark.

1998 04 01. Såld till K/S Østersjø-Færgen, Rødby. (Registrerad för Easy Line A/S, Rødby) Easy Line, Danmark. Omdöpt till EASY 1.

1998 04 01. Avgick mot Nykøbing, Falster för ombyggnad.

1998 06 06. Omdöpt till ANJA 11. På fartyget skrevs det ANJA# 11.

1998 06 18. Insatt mellan Gedser - Rostock.

1999 07. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

2000 06. Registrerad för Easy Line A/S, Gedser, Danmark.

2000 12 17. Ställs trafiken in och fartyget läggs upp i Gedser.

2001 03. Ombyggd i Szczecin, Polen av bla barlast tankarna.

2001 07 18. Upplagd i Helsingborg.

2002 03. Insatt i HH-FERRIES trafik mellan Helsingborg - Helsingør under ordinarie färjors varvsöversyn.

2002 04. Upplagd i Helsingborg.

2002. Flyttad till Bagenkop för vidare uppläggning.

2003 04. Utchartrad till Langeland-Kiel Linien. Omdöpt till LANGELAND.

2003 04 14. Ankom Kiel.

2003 04 15. Insatt mellan Langeland - Kiel.

2003 11 04. Avslutades trafiken efter det att rederiet hade gått i konkurs och fartyget läggs upp.

2004 03. Utchartrad till HH-Ferries för trafik mellan Helsingborg - Helsingör.

2004 05. Utchartrad till Sem Marina, Kroatien. Omdöpt till SPLIT PRVI.

2004. Insatt mellan Split - Brac.

2005 05 15 - 2008 02. Insatt mellan Split - Supetar.

2008 06 17. Såld till Varisal Servicos, Limassol, Cypern (Saipem, Milano, Italien). Omdöpt till ERSAI 4

2008. Ombyggd till verkstadspråm för offshorejobb i Kaspiska havet.

2010 01. Såld till Saipem SPA, Almaty, Kazakstan. 

2012. Såld till Ersian Caspian Contract LCC, Almaty, Kazakstan. 

M/S MERCANDIA I.

M/S ANJA 11.

 M/S LANGELAND.

 

M/S SPLIT PRVI.

M/S ERSAI 4.

Tillbaka till Mercandia.

Tillbaka till Litorina Line

Tillbaka till Easy Line.

Tillbaka till HH Ferries.

Tillbaka till SEM.

© 2015 faktaomfartyg.