M/S MASSALIA.

Byggd 1971 av Dubigeon Normandie S.A. Prairie-au-Duc, Nantes Frankrike.

Varvsnummer 124.

Dimensioner. 142,14 x 22,20 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10513/ 5269/ 2100.

Efter ombyggnad. 12547/ 4422/ 2750.

Maskineri. Två 16-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 11770 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 874.

Efter ombyggnad. 465.

Efter ombyggnad. 385.

Hyttplatser. 874.

Efter ombyggnad. 385.

Bilar. 250.

Lastmeter. 420.

Efter ombyggnad. 1110.

IMO. 7048219.

1971 01 19. Sjösatt.

Levererades 5 juli 1971 till Compagnie de Paqueboats, Marseille, Frankrike.

1971 07 13. Avgick Nantes mot Marseille.

1971 07. Insatt mellan Marseille - Malaga - Casablanca, gjorde även kryssningar i Medelhavet.

1974 - 1975. Insatt mellan Marseille - Dakar.

1976. Insatt mellan Marseille - Sète - Alicante - Casablanca, gjorde även kryssningar i Medelhavet.

1981 09. Ombyggd till Kryssningsfartyg i Genua, Italien.

1982 10. Insatt mellan Toulon - Ceuta - Tanger - Casablanca - Safi - Agadir - Teneriffa - Funchal - Toulon

1983. Upplagd i Toulon, Frankrike.

1983 10 01. Såld till Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas (Stockholm, Sverige).

1983 12 19. Upplagd i Marseille.

1984 01. Övertagen av Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till STENA BALTICA.

1984 11. Ombyggd i Tampa, USA. Omdöpt till ISLAND FIESTA.

1984 12. Utchartrad till Scandinavian World Cruises.( SeaEscape Ltd, Nassau, Bahamas). Omdöpt till SCANDINAVIAN STAR.

1985. Kryssningar mellan Tampa - Cozumel.

1988 03 16. Bröt en brand ut i maskinrummet på resa mellan Cozumel - St Petersburg (Florida). Bogserad till Miami för reparation.

1990. Registrerad för Scandinavian Star, Nassau, Bahamas. (SeaEscape Ltd, Nassau, Bahamas).

1990 03. Såld till Vognmandsruten K/S, A/S, Nassau, Bahamas. Insatt i DA-NO linjen mellan Oslo - Frederikshavn.

1990 04 07. Bröt en brand ut på fartyget under resa mellan Oslo - Frederikshavn där 158 personer omkom.

1990 04 08. Fartyget togs in till Lysekil av bogserare där man lyckades släcka elden. Där inleddes också uppröjnings arbetet ombord samt den Kriminal tekniska undersökningen av fartyget. Det var en pyroman som orsakade branden som fick ett hastigt förlopp.

1990 04 18. Bogserad till Köpenhamn.

1990 04 20. Ankom Köpenhamn.

1990 08 11. Ankom Humber Shiprepairs Ltd., Hull, England under bogseringen av VALKYRIAN.

1990 09 10. Ankom Southampton efter bogserbåten MAERSK BLAZER. Upplagd i Southampton. Omdöpt till CANDI.

1994 02. Såld på auktion till International Shipping Partners, Nassau, Bahamas.

1994 08 27. Bogserad till INMA, La Spezia, Italien för ombyggnad. Omdöpt till REGAL VOYAGER.

1995 05. Återlevererad från varvet.

1995 06 07 - 1995 08. Utchartrad till Comarit Ferries. Insatt mellan Tanger - Port Vendres.

1996 06 - 1996 08. Utchartrad till Comarit Ferries. Insatt mellan Tanger - Port Vendres.

1997. Registrerad för St. Thomas Cruises (International Shipping Partners), Nassau, Bahamas.

1997. Insatt för Isabel Cortes Ferry Service Ltd mellan Port Isabel, Texas - Puerto Cortez, Honduras.

1998 01 06. Vid Cap Catoche fick fartyget maskinhaveri. Bogserad till Canbum.

1998 01 09. Ankom Canbum under bogsering. Bogserades vidare mot Tampa för reparation.

1998 01. Upplagd i Tampa.

1999. Utchartrad till Ferries del Caribe S.A, Inatt mellan Santo Domingo (Dominikanska Republiken) - San Juan (Puerto Rico).

2003. Upplagd i Charleston.

2004 02. Såld till Indiska upphuggare (Registrerad i Mongoliet, Hemmahamn Ulan Bator).

2004 03. Avgick Charleston, omdöpt till REGAL V.

2004 04. Bunkrade i Gibraltar.

2004 05 14. Ankom Alang, Indien.

2004 05 19. Kördes fartyget upp på stranden, där upphuggningen startade.

M/S MASSALIA.

M/S ISLAND FIESTA.

M/S SCANDINAVIAN STAR.

M/S SCANDINAVIAN STAR.

M/S CANDI.

M/S REGAL VOYAGER.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till SeaEscape.

Tillbaka till DA-NO Linjen.