M/S MARSK STIG.

Byggd 1940 av Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark

Varvsnummer 65.

Dimensioner. 70,02 x 11,54 x 4,00 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1217/ 485/ 375.

Maskineri. Två B&W 835-VF-62 dieslar.

Effekt. 4100 hk.

Knop 16,0.

Passagerare. 700.

Efter omklassning. 600.

Hyttplatser 0.

Bilar. 65.

Efter ombyggnad. 60.

IMO. 5226594.

1939 08 02. Kölsträckt.

1940 03 14. Sjösatt.

Levererades 8 maj 1940 till A/S Grenaa-Hundested Færgefart, Grenå, Danmark, men blir upplagd som hotellfartyg i Grenå på grund av kriget.

1942 04 10. Rekvirerad av Oberkommando der Kriegsmarine, Kiel och satt under tysk flagg som permittentfartyg.

1942 04 16. Avgick Grenå mot Ålborg.

1942 05. Registrerad för Deutsche Wehrmacht KDM, Köpenhamn.

1942 05 29. Ankom Grenå med Tysk besättning.

1942 06 03. Avgick Grenå mot Swinemünde.

1942 06 22. Registrerad för Deutsche Kriegsmarine Kommando Stettin, Stettin, Tyskland.

1942 07 08. Provtur mellan Sassnitz - Trelleborg.

1942 08 08. Övertagen av Deutsche Reichbahn, Stettin.

1942 08 10 - 1942 10 19. Insatt som trupptransportfartyg mellan Sassnitz - Trelleborg/ upplagd i Stettin.

1942 11 01. Insatt som säkerhetsfartyg (!) mellan Gedser - Warnemünde för Tyska Marinen.

1943 03. Insatt för Rederi Rudolf Chr. Gribel, Stettin runt olika Östersjö hamnar.

1943 07. När MARSK STIG ligger i Warnemünde så angrips hon av ett luftanfall och blir skadad. Bogseras till Neptun Werft i Rostock för reparation.

1943 10. Hemmahamn Sasssnitz.

1943 11 05. Registrerad för Deutsche Kriegsmarine. Insatt som trupptransportfartyg i Östersjön.

1944 03 08. Gick på grund vid ankomst till Hangö. Kom loss två dagar senare och reparerades där.

1944 06 22. Avgick Hangö mot Reval och vidare till Helsingfors.

1944 06 23. Kantrade fartyget i Helsingfors under lossning av bl. tanks. 

1944 06. Påbörjades bärgningen av ASSISTANS och efter ett tag så har man lyckats lossa lasten.

1944 08 01. Påbörjas själva bärgningen av fartyget med hjälp av KONVOJ och SALVATOR från Finska Bärgnings Ab Neptun, samt lyftfartyget MURSU, samt  Helsingfors hamnkran TURSO.

1944 08 10. Bärgades vraket efter ett svårt arbete.

1944 09 12. Såld till Deutsche Kriegsmarine.

1944 11 03. Struken ur Danska skeppsregister.

1945 02 07. Ankom Rostock under bogsering med 300 flyktingar ombord.

1945 03 29. Bogserad från Rostock mot Kiel-Holtenau. 

1945. Planer på ombyggnad till flygspaningsfartyg.

1945. Registrerad för Office of Naval Officier in charge, Kiel.

1945 09 07. Övertagen av Marinministeriet, Köpenhamn, Danmark.

1945 09 08 - 1945 09 09. Bogserad från Kiel till Svendborg.

1945 09 18. Registrerad för Ministeriet för Handel, Industri & Söfart, Köpenhamn, Danmark.

1946 05 10 - 1946 05 11. Bogserad från Svendborg mot Grenå.

1946 12 10. Såld till A/S Grenaa-Hundested Færgefart, Grenå som reparerar fartyget i Grenå.

1947 01 25. Inskriven i Danska skeppsregistret.

1947 07 07. Insatt mellan Hundested - Grenå - (Arendal under sommaren) efter genomgått en omfattande ombyggnad.

1947 08 11. En resa för A/S Larvik-Frederikshavnferjen mellan Frederikshavn - Arendal med strandsatta passagerare.

1947 08 09 - 1947 12 13. Utchartrad till A/S Larvik-Frederikshavnferjen. Insatt mellan Arendal - Grenå/ Grenå - Hundested/ Hundested - Arendal/ Arendal - Frederikshavn/ Frederikshavn - Larvik/ Larvik - Frederikshavn/ Frederikshavn - Larvik/ Larvik - Frederikshavn.

1947 12 14. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1959 01 12 - 1959 02 25. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1962 01 09 - 1962 01 13. Utchartrad till I/S Europafergen, Grenå, Danmark. Insatt mellan Grenå - Varberg.

1964 01 11. Såld till I/S Europafergen, Oslo, Norge med övertagande i maj.

1964 04 22. Sista dagen i trafik mellan Grenå - Hundested, därefter upplagd i Hundested.

1964 05 12. Avgick Hundested mot Helsingör.

1965 05 27. Övertagen av dom nya ägaren. Registrerad för Europafærgen Service A/S, Grenå, Danmark. Omdöpt till VARBERG.

1964 06 26. Avgick Helsingör mot Varberg.

1964 06 27. Insatt i trafik mellan Varberg - Grenå.

1964. Under hösten utchartrad till Lion Ferry. Insatt mellan Halmstad - Köpenhamn under någon vecka

1964-1965. Under vinterhalvåret låg färjan upplagd i Grenå fullt bemannad och användes som reservfärja. Hon sattes i trafik då bokningarna av lastbilarna översteg EUROPAFERGEN kapacitet.

1965. På våren, utchartrad till Norska utställare för att användas som utställningsfartyg längs den Norska Kusten från Tönsberg till Bodö.

1965 05 01-1965 08. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn med artistnamnet SESSAN.

1965 10. Utchartrad till Gram Sörensen, Ebeltoft, Danmark. Insatt som inköpsfartyg mellan Ystad - Rönne. Bildäcket användes som butiksyta. Men efter ett tag lades det projektet ner.

1965 12. Utchartrad till Grenå - Hundested Linien, Grenå, Danmark. Används som avlösningsfartyg på leden mellan Grenå - Hundested.

1966. På våren. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1966 05 09. Så kantrar fartyget när det ligger i en docka på Falkenbergs varv. Senare förklaras fartyget totalförlust.

1966 05. Vraket övertaget av Sjöförsäkrings A/B Hansa-Mälaren, Stockholm.

1966 06 06. Så är fartyget bärgat.

1966 06 07. Såld till Ab Persöner, Ystad för upphuggning.

1966 09 12. Vraket sålt till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1966 10 19. Ankom Algot Johansson varvet, Mariehamn, Finland under bogsering av FREDDSGROGG för att återuppbyggas.

1968 04 29. Överförd till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Omdöpt till VIKING 2. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn. Några turer mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal gör fartyget också.

1970 04 23. Blir fartyget påseglad av KAPELLA när hon ligger i vinterupplag i Mariehamn, man vågade inte flytta isär fartygen på en gång, utan man avvaktar i ca 12 timmar innan dom separeras. Fick slagsida, men förtöjningarna hindrade henne att kantra. 

1970 06. Bogserad till Finnboda Varf, Nacka för reparation.

1971 05 01. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

1977 12. Genom fusion överförd till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1978 02 11. Kl 06:50. Larm om brand på fartyget när hon ligger upplagd vid Algot Johansson varvet, Mariehamn för vintern. Fartygets eget släckningssystem var avstängt på grund av den stränga kylan. Fartyget blir totalförstörd av branden.

1978 02 13. Så avslutar brandkåren släckningsarbetet

1978 03. Såld till Loviisan Metalli ja Kone Oy, Lovisa, Finland för upphuggning.

1978 03 11. Bogseras fartyget från Mariehamn till Lovisa av bogserbåten HENRIC.

1979 06 04. Påbörjas upphuggning av fartyget.

M/S MARSK STIG.

M/S VARBERG.

M/S VIKING 2.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Sessan.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

© 2020 faktaomfartyg.