M/S MALMÖHUS.

Byggd 1945 av Kockums Varv Ab, Malmö.

Varvsnummer. 219.

Dimensioner. 94,40 x 16,40 x 4,10 m.

Brt/ Dwt. 2657/ 730.

Maskineri. Två MAN dieslar.

Effekt. 5800 hk.

Knop 17,5.

Passagerare. 1788/ 1290.

Spår. 2.

Spårlängd 147 m.

RN. 8722.

IMO. 5218535.

1943 10 16. Sjösatt.

1945 09 18. Provtur.

Levererades 20 september 1945 till SJ Färjetrafik, Malmö.

1945 10 01. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1945 10 02. Bryter det ut en brand ombord som kunde släckas, var en del inredning som "gick upp i rök".

1946 10. Bryter det åter ut en brand ombord som kunde släckas utan större skador. Visar sig att när man gjort kolvbyte i huvudmaskin, kom det gnistor via skorstenen in i ventilationssystemet och hamnade på en presenningsduk som sammband lufttrummorna och därvid startade branden.

1949 06. Efter varvsöversyn gick fartyget till Karlshamn för avmagnetisering, därefter åter i trafik mellan Malmö - Köpenhamn.

1966 02 20. Kolliderade med passagerarfartyget GULLFOSS utanför Köpenhamn.

1970. Fick kommandobryggan ombyggd.

1975 09 27. Upphörde persontrafiken med fartyget och klassades om att ta endast 12 passagerare, därefter trafik endast som godsfärja.

1976. Vid varvsbesök i Landskrona målas skrovet svart.

1986 10 01. Sista dagen i trafik.

1986 10 02. Upplagd i Malmö

1986 10. Såld till Vikateatret A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till VIKA OSLO. Det var tänkt att bygga om färjan till flytande restaurang och teater.

1986 11. Ankommer Sarsborg Mekaniske Verkstad där ombyggnad skulle ske, men det vart inget med det.

1988 02. Såld till Cantabura Metalurgica S.A. Santander, Spanien för upphuggning.

1988 02 25. Ankom till Cantabra Metalurgica S.A., Santander, Spanien där upphuggning påbörjades.

M/S MALMÖHUS.

M/S MALMÖHUS.

Tillbaka till SJ.

© 2022 faktaomfartyg.